Preview

Agricultural Engineering (Moscow)

Advanced search

TWO-DIMENSIONAL MODEL OF MENTORING IN A NON-HUMANITARIAN UNIVERSITY

https://doi.org/10.26897/2687-1149-2020-5-71-77

Abstract

Current urgent issues in highr education research include the adaptation of first-year students to study activities at the university, the search for a model to form an environment that can help students to adapt more successfully to conditions when they needs to show such qualities as independence, an ability to organize their time, communication, an ability to learn and self-study. The paper presents a "two-dimensional model of mentoring", in which relationships are built between mentored student (mentees, i.e. first-year students) and mentor-students (senior students), as well as between student-mentors and the teacher-mentor. The conducted studies revealed a number of didactic features of the implementation of mentoring in a non-humanitarian university, namely: reliance on subject-subject relations between all interaction participants, special competences of a teacher-mentor, compulsory procedures that provide reflection of activities, etc. The proposed "two-dimensional model of mentoring" specifies the goals of interaction, organizational and activity measures in the practice of mentoring, formulates the methodological principles of mentoring, and clarifies the implemented didactic approaches. The paper presents the tasks of the mentoring subjects, the conditions that ensure a more effective implementation of mentoring, and the main provisions of the mentoring practice. The approbation of the practical aspects of the proposed model has proved its effectiveness: more successful involvement of first-year students in the extracurricular activities of the university and better learning outcomes. The authors show the expediency of using the proposed model for the development and implementation of mentoring practice in a non-humanitarian university.

About the Author

IRINA A. Mamaeva
Kostroma State Agricultural Academy
Russian Federation


References

1. Протопопова В.А., Тищенко А.В. Структурно-динамическая модель наставничества в опережающих образовательных системах дополнительного профессионального педагогического образования // Мир науки. 2018. Т. 6. № 3. С. 45.

2. Сопегина В.Т. О формировании коммуникативной составляющей педагогической компетенции в процессе наставничества // Образование и наука. 2016. № 2. С. 55-67.

3. Макарова Т.Г., Макаров Г.П. Наставничество в системе профессионального образования // Сборники конференций НИЦ. Социосфера. 2014. № 12. С. 57-59.

4. Фаляхов И.И. Структура научно-методического обеспечения подготовки наставников производственного обучения для дуальной системы профессионального образования // Казанский педагогический журнал. 2017. № 4 (123). С. 26-31.

5. Шалагинова К.С., Декина Е.В., Зылыгаева С.А., Куликова Т.И. Технология формирования профессионально-личностной успешности будущих педагогов-психологов в учебно-воспитательном процессе вуза // Мир науки. Педагогика и психология. 2019. Т. 7. № 4. С. 60.

6. Sergeeva M.G., Romanova N.V, Shishov S.E., Kalnei V.A., Lakhtin A.Yu., Tonoyan Kh.A., Kubrushko P.F. Tutoring support of learner research activity in the conditions of university education // Contemporary Dilemmas: Education, Politics and Values. 2019. Т. 7. № S10. С. 4.

7. Коваленок Т.П. Я-концепция как фактор профессионального самоопределения // Гуманитарные основания социального прогресса: Россия и современность: Сборник статей Международной научно-практической конференции (25-27 апреля 2016 г.). Москва: Московский государственный университет дизайна и технологии, 2016. С. 232-237.

8. Червонный М.А. Наставничество, практики освоения профессиональных действий и профессиональные контакты для выпускников физико-математического факультета: результаты эмпирического исследования // Научно-педагогическое обозрение. 2018. № 4 (22). С. 215-225.

9. Данилов С.В., Шустова Л.П., Лукьянова М.И., Зарубина В.В. Центр сопровождения молодых педагогов как акмеологическая модель наставничества в университетском комплексе // Современные проблемы науки и образования. 2019. № 5. С. 15.

10. Марголис А.А., Аржаных Е.В., Хуснутдинова М.Р. Институционализация наставничества как ресурс профессионального развития российских педагогов // Вопросы образования. 2019. № 4. С. 133-159.

11. Козленкова Е.Н., Ягупова Т.В. Совершенствование подготовки педагогов профессионального обучения к воспитательной деятельности // Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ имени В.П. Горячкина». 2008. № 6-1 (31). С. 72-74.

12. Родионова Е.Л., Илалтдинова Е.Ю., Фролова С.В. Институт двойного наставничества - основа механизма постдипломного сопровождения выпускника целевой подготовки педагога // Нижегородское образование. 2017. № 2. С. 85-92.

13. Данилаев Д.П., Маливанов Н.Н. Технологическое образование и инженерная педагогика // Образование и наука. 2020. Т. 22. № 3 (172). С. 55-82.

14. Березовский Г.С., Волхонов М.С., Иванова А.Ф., Мамаева И.А. Организация СРС в рамках модульно-рейтинговой системы // Высшее образование в России. 2013. № 8-9. С. 156-158.

15. Куклин В.Н., Мамаева И.А., Степанова А.С., Шматова О.М. Об адаптации студентов первого курса ФГБОУ ВПО Костромская ГСХА к учебной деятельности // В сборнике: Образовательная деятельность вуза в современных условиях [Электронный ресурс]: Материалы международной научно-методической конференции (Караваево, 14 мая 2015 г.). Караваево: Костромская ГСХА, 2015.

16. Сергеева С.В., Воскрекасенко О.А. Проблема адаптации студентов-первокурсников в контексте особенностей обучения в высшей школе // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Проблемы высшего образования». 2013. № 2. С. 155-159.

17. Тарасова Е.О. Особенности адаптации студентов к обучению в вузе // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия «Психолого-педагогические науки». 2013. № 1 (19). С. 192-198.

18. Артемьева Г.Н. Адаптация студентов вуза как условие подготовки к профессиональной деятельности // Мир науки. Педагогика и психология. 2019. Т. 7. № 6. С. 104.

19. Хохлова М.В., Матяш Н.В. Модель психологической службы в инженерном вузе // Современные проблемы науки и образования. 2016. № 5. С. 198.

20. Мамаева И.А., Зырин И.С., Нетужилов В.В. Студенческое наставничество в вузе // В сборнике: Образовательная деятельность вуза в современных условиях: Материалы международной научно-методической конференции (Караваево, 25-26 мая 2017 г.). Караваево, Костромская государственная сельскохозяйственная академия, 2017. С. 41.

21. Синицын Ю.Н. Дуальное обучение как часть постиндустриального образования // В сборнике: Дуальное образование: опыт, проблемы, перспективы: Материалы Всероссийской научно-практической конференции, (Краснодар, 25 апреля 2019 г.) М.: Мир науки, 2019, С. 6. URL: https://izd-mn.com/PDF/29MNNPK19.pdf.


Review

For citations:


Mamaeva I.A. TWO-DIMENSIONAL MODEL OF MENTORING IN A NON-HUMANITARIAN UNIVERSITY. Agricultural Engineering (Moscow). 2020;(5):71-77. (In Russ.) https://doi.org/10.26897/2687-1149-2020-5-71-77

Views: 133


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-1149 (Print)
ISSN 2687-1130 (Online)