Preview

Agricultural Engineering (Moscow)

Advanced search

COGNITIVE-ACTIVE STYLE AS A FACTOR IN THE SUCCESS OF VOCATIONAL TRAINING

https://doi.org/10.34677/1728-7936-2019-5-46-50

Abstract

The paper discusses the features of the cognitive-activity style of adults who master the working professions in the training centers of the Russian Railways. Style is defined as a parameter of educational activity, which should act as a criterion for evaluating the educational content created for distance learning of adults. To identify the features of cognitive activity, the authors have used the methodology from “Learning Style Survey” by Rebecca L. Oxford. Diagnostic results of the components of the learning style in a sample of workers (53 people) made it possible to describe its significant features: the predominance of the audio-visual channel for receiving information, the focus on joint activities, the combination of intuitive and logical methods for solving problems, the preference for strictly regulated activities, analyticity and concentration of thinking on details. The analysis of the influence of the learning style on the mastery of the “Labor Protection” subject has shown that significant differences in grades are associated with the predominance of the audiovisual type of perception and synthetic thinking. Students with these style features tend to be more successful. The data obtained in the course of the study on the characteristics of the cognitive style of adult men mastering working professions made it possible to formulate recommendations for creating training content taking into account the laws of andragogy: study materials should maximize the use of all channels of perception, but the main thing should be voice articulation of information; it is necessary to apply active and interactive teaching methods, involving the interaction of students; the study process should be maximally algorithmized, the sequence of students’ actions and the rules for their implementation should be clearly expressed and objectified; it is important to present the training material not only in a precise, but also in a synthesized and generalized form, to stimulate the development of abstract theoretical thinking, demonstrate the place of a particular case in the general system of phenomena or concepts.

About the Author

TATIANA P. Kovalenok
Russian Timiryazev State Agrarian University
Russian Federation


References

1. Новиков А.М. и др. Инновационное развитие профессионального туристского образования: монография. М.: Логос, 2012. 339 с.

2. Приходько В., Сазонова З., Чечеткина Н. «Инь» и «Ян» инженерного творчества // Высшее образование в России. 2005. № 11. С. 21-27.

3. Лысенко Е.Е., Михайленко О.А., Назарова Л.И. Инновационные подходы к организации учебного процесса в информационно-образовательной среде // Научные исследования и разработки. Социально-гуманитарные исследования и технологии. 2018. Т. 7. № 3. С. 20-25.

4. Козленкова Е.Н., Карева А.С. Информационно-коммуникационная образовательная среда подготовки специалиста глазами студентов и преподавателей // Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ имени В.П. Горячкина». 2011. № 3 (48). С. 103-107.

5. Кривчанский И.Ф., Кривчанская С.Н. Технологизация образовательных процессов // Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ имени В.П. Горячкина». 2013. № 4 (60). С. 125-127.

6. Бакштанин А.М., Симан А.С. Особенности развития дополнительного профессионального образования // Вестник учебно-методического объединения по образованию в области природообустройства и водопользования. 2015. № 7 (7). С. 5-8.

7. Леднев В.С., Кубрушко П.Ф. Методика профессионального обучения: производственное обучение: учебно-практическое пособие. М.: МГУП, 2001. 100 с.

8. Ильин Е.П. Психология взрослости. СПб.: Питер, 2012. 542 с.

9. Определение когнитивно-деятельностного стиля (Л. Ребекка) // Профессиональные психологические тесты [Электронный ресурс]. URL: https://vsetesti.iu/151/ (дата обращения 02.09.2019)

10. Либин А.В. Дифференциальная психология: на пересечении европейских, российских и американских традиций. М.: Смысл, 1999. 532 с.

11. Кубрушко П.Ф., Девисилов В.А. Концептуально-дидактические основания национальной системы ноксо-логического образования // Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ имени В.П. Горячкина». 2010. № 3 (42). С. 11-15.

12. Коваленок Т.П. Специальные способности и приемы их развития // Инновации в профессиональном и профессионально-педагогическом образовании: материалы 23-й Международной научно-практической конференции; под науч. ред. Е.М. Дорожкина, В.А. Федорова. Екатеринбург: РГППУ, 2018. С. 387-390.


Review

For citations:


Kovalenok T.P. COGNITIVE-ACTIVE STYLE AS A FACTOR IN THE SUCCESS OF VOCATIONAL TRAINING. Agricultural Engineering (Moscow). 2019;(5):46-50. (In Russ.) https://doi.org/10.34677/1728-7936-2019-5-46-50

Views: 77


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-1149 (Print)
ISSN 2687-1130 (Online)