Preview

Agricultural Engineering (Moscow)

Advanced search

TEACHER TRAINING FOR INNOVATIVE PEDAGOGICAL ACTIVITY UNDER DIGITIZATION OF AGRARIAN EDUCATION

https://doi.org/10.34677/1728-7936-2019-5-40-45

Abstract

The authors consider the core of innovative pedagogical activity and present a model developed for preparing agrarian university teachers for innovative pedagogical activity to be used in the system of continuing professional education. The ability and willingness of the teachers to carry out innovative pedagogical activity reflects their innovative competence, in the structure of which the authors distinguish motivation-and-value, cognitive and activity-driven components that are formed in the process of formal, non-formal and informal education. These components are correlated with the main sections of the course of "Pedagogical Innovation Activity", which is an apical component of the process of developing the innovative competence of a teacher. In the context of the active development of the digital educational environment in the professional education system, the goals, content, forms, methods and means of preparing for innovative pedagogical activity are being transformed, so digital technologies are becoming increasingly important, as they determine the features of applying many training technologies (problem, context, modular, project training, etc.). The key role in the integration of innovative educational technologies in the digital educational environment is played by blended learning technology combining classroom learning and distance learning based on digital technologies (asynchronous - assignments placed on the training platform and synchronous - webinars, online conferences and other forms of collective learning activities). The paper presents study results of the development degree of motivation-and-value, cognitive and activity-driven components in teachers of secondary vocational and higher educational establishments. According to the results obtained, all components of the innovative competence of teachers (both in the system of secondary vocational and higher education) are insufficiently formed, especially in terms of digital literacy, and therefore, under digitalization of agrarain education, teachers should be targeted at innovative pedagogical activity within the framework of further agricultural education.

About the Authors

PETR F. Kubrushko
Russian Timiryazev State Agrarian University
Russian Federation


LIUDMILA I. Nazarova
Russian Timiryazev State Agrarian University
Russian Federation


ALEKSEI S. Siman
Russian Timiryazev State Agrarian University
Russian Federation


References

1. Зеер Э.Ф. Формирование инновационной компетентности у будущих специалистов ll Инновационные процессы в образовании: стратегия, теория и практика развития: Материалы VI Всероссийской научно-практической конференции. Екатеринбург: РГППУ 2013. С. 152-155.

2. Фадель Ч., Бялик М., Триллинг Б. Четырехмерное образование: Компетенции, необходимые для успеха l пер. с англ. М.: Издательская группа «Точка», 2018. 210 с.

3. Новиков А.М. и др. Инновационное развитие профессионального туристского образования: монография. М.: Логос, 2012. 339 с.

4. Бакштанин А.М., Симан А.С. Особенности развития дополнительного профессионального образования ll Вестник учебно-методического объединения по образованию в области природообустройства и водопользования. 2015. № 7 (7). С. 5-8.

5. Шингарева М.В. Подготовка педагогов профессионального обучения в условиях модернизации системы среднего профессионального образования ll Инновации в профессиональном и профессионально-педагогическом образовании: Материалы 23-й Международной научно-практической конференции. Екатеринбург: РГППУ, 2018. С. 180-183.

6. Тенчурина Л.З. Уроки истории развития профессионально-педагогического образования (последняя треть XIX в. - начало 90-х гг. XX в.) ll Образование и наука. Известия УрО РАО. 2004. № 3 (27). С. 121-133.

7. Индекс цифровой грамотности [Электронный ресурс]. URL: http:llцифроваяграмотность.рфl (дата обращения 03.09.2019)

8. Роберт И.В. Теория и методика информатизации образования (психолого-педагогический и технологический аспекты): монография. М.: БИНОМ. Лаборатория зна­ний, 2014. 398 с.

9. Козленкова Е.Н., Карева А.С. Представления преподавателей образовательных учреждений об использовании информационно-коммуникационных технологий в учебно-воспитательном процессе ll Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ имени В.П. Горячкина». 2011. № 4 (49). С. 80-83.

10. Кубрушко П.Ф., Назарова Л.И. Педагогическая инноватика: теория и практика: учебно-практическое пособие. М.: МГАУ, 2001. 40 с.

11. Коваленок Т.П. Специальные способности как фактор профессионального самоопределения в рабочих профессиях ll Доклады ТСХА: материалы международной научной конференции. М.: Российский государственный аграрный университет - МСХА им. К.А. Тимирязева, 2018. Вып. 290. Ч. 3. С. 387-389.

12. Мамаева И.А. Методологический семинар для магистрантов «Система научных знаний» ll Инновационные процессы в образовании: стратегия, теория и практика развития: Материалы VI Всероссийской научно-практической конференции. Екатеринбург: РГППУ, 2013. С. 185-188.

13. Kulamikhina I.V., Birova J., Alipichev A.Y., Vasbieva D.G., Kalugina O.A. Developing communication and critical thinking through creative writing in English and French language: analysis of classroom management strategies ll Ko-munikacie. 2018. Т. 20. № 1. С. 115-130.


Review

For citations:


Kubrushko P.F., Nazarova L.I., Siman A.S. TEACHER TRAINING FOR INNOVATIVE PEDAGOGICAL ACTIVITY UNDER DIGITIZATION OF AGRARIAN EDUCATION. Agricultural Engineering (Moscow). 2019;(5):40-45. (In Russ.) https://doi.org/10.34677/1728-7936-2019-5-40-45

Views: 134


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-1149 (Print)
ISSN 2687-1130 (Online)