Preview

Agricultural Engineering (Moscow)

Advanced search

STUDYING THE TOWING CHARACTERISTICS AND EFFICIENCY OF DIFFERENTIAL AND MOVING PARTS OF THE GAZ-3302 AUTOMOBILE

https://doi.org/10.34677/1728-7936-2019-4-8-13

Abstract

The authors have analyzed the main disadvantages of using simple gear differentials in the conditions of low load bearing surfaces characteristic of the agricultural transport network. The imperfect design of such differentials leads to various negative consequences when driving in difficult road conditions. Using the GAZ-3302 truck as an example, the authors consider the influence of the automobile slipping degree on the efficiency of its use in terms of the efficiency of a differential and pneumatic wheel propulsion parts. Using a special set of devices, the authors have established that, under the same test conditions, a decrease in the vertical axle load leads to an increase in the split slip ratio. The use of a patented automatic differential locking mechanism in the GAZ-3302 truck makes it possible to reduce the value of the separate slipping coefficient on various types of bearing surfaces from 15 to 22%, on the average. It has been established that the efficiency loss of the propulsion parts, with reference to the GAZ-3302, is 11.6...18.4%, depending on the operating conditions of the clutch and the vehicle workload. Analyzing the results of experimental studies, the authors conclude that the efficiency loss of the propulsion parts of a wheeled vehicle is inextricably linked with the amount of separate slipping of the driving wheels. The conclusion is made about the necessity for further improvement of systems and devices to analyze skidding and efficiency of propulsion parts to provide for their more accurate design.

About the Authors

YURIY G. Gorshkov
South Ural State Agrarian University
Russian Federation


SERGEY V. Zolotykh
Private Educational Institution of Supplementary Education "Zolouterra"
Russian Federation


SERGEY V. Shchigolev
Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy
Russian Federation


References

1. Казанцев А.А. Формирование и использование грузового автомобильного транспорта в сельскохозяйственных предприятиях: Автореф. дис. канд. эконом. наук: 08.00.05. Воронеж, 2009. 23 с.

2. Ганжа В.А., Кайзер Ю.Ф., Ковалевич П.В. Универсальные транспортно-технологические машины для сельского хозяйства // Вестник КрасГАУ. 2013. № 8. С. 137-138.

3. Постановление Госкомстата РФ от 25.10.99 № 95 «Об утверждении инструкции по заполнению формы федерального государственного статистического наблюдения Ш0-МЕХ (краткая) «Сведения о наличии тракторов, сельскохозяйственных машин и энергетических мощностей».

4. Дидманидзе О.Н. и др. Автотранспортные и тракторные перевозки: Учебник для сельскохозяйственных вузов. М.: УМЦ «ТРИАДА», 2005. 552 с.

5. Горшков Ю.Г. Влияние дифференциала на управляемость и устойчивость автомобиля // Вестник Челябинского агроинженерного университета. 1994. Т. 5.

6. Горшков Ю.Г. Повышение эффективности функционирования системы «дифференциал - пневматический колесный движитель - несущая поверхность» мобильных машин сельскохозяйственного назначения: Дис. д-ра техн. наук. Челябинск, 1999.

7. Горшков Ю.Г. Повышение эффективности мобильных машин и улучшение условий труда операторов в АПК: Монография / Ю.Г. Горшков, Ю.Б. Четыркин, И.Н. Старунова, А.А. Калугин. Челябинск: ЧГАА, 2013. 557 с.

8. Устройство автоматической блокировки дифференциала транспортного средства: Патент на полезную модель № 110357 РФ, МПК7 B62 D37/04 / Ю.Г. Горшков, Ю.Б. Четыркин, А.А. Калугин, опубл. 20.11.2011. Бюл. № 32. 2 с.

9. Горшков Ю.Г. Повышение эффективности и безопасности движения колесных машин в условиях сельского хозяйства: Монография / Ю.Г. Горшков, С.В. Золотых, И.Н. Старунова, А.А. Калугин. Челябинск: ЮУр-ГАУ, 2016. 484 с.


Review

For citations:


Gorshkov Yu.G., Zolotykh S.V., Shchigolev S.V. STUDYING THE TOWING CHARACTERISTICS AND EFFICIENCY OF DIFFERENTIAL AND MOVING PARTS OF THE GAZ-3302 AUTOMOBILE. Agricultural Engineering (Moscow). 2019;(4):8-13. (In Russ.) https://doi.org/10.34677/1728-7936-2019-4-8-13

Views: 117


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-1149 (Print)
ISSN 2687-1130 (Online)