Preview

Agricultural Engineering (Moscow)

Advanced search

PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR MODERNIZATION OF PRACTICAL TRAINING OF POLYTECHNIC COLLEGE STUDENTS

https://doi.org/10.26897/2687-1149-2022-4-69-75

Abstract

The article considers the features of the implementation of a practice-oriented approach in organizing the training of secondary vocational education (college) students. The modern economy puts forward requirements for improving the quality of training of college graduates, and therefore it is necessary to modernize professional education, including the introduction of adaptive, practice-oriented, and flexible training programs. The use of a practice-oriented approach requires a change in the content and methodological aspects of education, which will entail a reorientation of the training process from transferring mainly knowledge and ideas to students to developing their skills to carry out practical actions, acquire and accumulate skills and experience of practical work in their chosen field of activity. For this purpose, first of all, it is necessary to develop cooperation between educational institutions of secondary vocational education and employers, i.e. establish a system of dual education, which can be considered as the leading pedagogical condition for the modernization of practical training. Along with this, important conditions also include: improving the material and technical equipment of the educational process to synchronize it with the demands of manufacturing enterprises; advanced training of teachers who implement practical training of students and diagnosing the development of their professional competences; organization of students' participation in competitions of professional skills and olympiads; improving the content and methodology of production practices as the top line in practical training; promoting the employment of college graduates. The features of the implementation of these pedagogical conditions are exemplified by the experience of Polytechnic College No.8 named after twice Hero of the Soviet Union I.F. Pavlov (Moscow).

About the Author

SVETLANA A. Gryazneva
Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy
Russian Federation


References

1. Кубрушко П.Ф., Зорин И.В. Высокие технологии и непрерывное образование // Вестник РМАТ. 2017. № 4. С. 25-28. EDN: XMLAVV

2. Лыткина В.С. Проблемы среднего профессионального образования в современных условиях // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2017. Т. 25. С. 41-43. EDN: YIERKL

3. Корпоративные стратегии и технологии в цифровой экономике: Монография / И.Ю. Беляева и др. / Под науч. ред. И.Ю. Беляевой, О.В. Даниловой. М.: КноРус, 2021. 248 с. EDN: EHGHGM

4. Педагогика: Учебное пособие / В.А. Сластенин, И.Ф. Исаев, Е.Н. Шиянов; Под ред. В.А. Сластенина. М.: Издательский центр «Академия», 2002. 576 с.

5. Петрова И.В., Мамаев Н.Г. Формирование профессиональных компетенций студентов строительных направлений в условиях инновационной образовательной среды // Новое в архитектуре, проектировании строительных конструкций и реконструкции: НАСКР-2014: Материалы VIII Всероссийской (II Международной) конференции. Чебоксары, 2014. С. 512-518. EDN: UMHQBD

6. Лисицкая Л.Г. К вопросу о практико-ориентированном подходе в образовании // Семья и личность: проблемы взаимодействия. 2018. № 10. С. 64-72. EDN: XZBWAP

7. Никулина В.В., Игнатьева О.В. Актуальность практико-ориентированного подхода в подготовке специалистов колледжа // Вузовская наука: условия эффективности социально-экономического и культурного развития региона: Материалы Международной научной конференции. СПб.: Ленинградский государственный университет имени А.С. Пушкина, 2016. С. 86-88. EDN: WZPUCZ

8. Шингарева М.В. Компетентностно-ориентированные задачи как основа демонстрационного экзамена // Материалы Международной научной конференции молодых учёных и специалистов, посвящённой 150-летию со дня рождения В.П. Горячкина. М.: РГАУ-МСХА имени К.А. Тимирязева, 2018. С. 307-309. EDN: XWKMMH

9. Лопанова Е.Н., Назарова Л.И. Моделирование учебно-профессиональной деятельности студентов политехнического колледжа // Вестник ФГОУ ВПО «Московский государственный агроинженерный университет им. В.П. Горячкина». 2009. № 6. С. 47-51. EDN: KZJAWD

10. Nazarova L., Kubrushko P., Alipichev A., Gryazneva S. Development trends in practical training of college students in the context of digital transformation of education. E3S Web of Conference, 2021; 273: Article 12059.

11. Жукова Н.М., Шингарева М.В. Методология проектирования учебно-педагогических задач для будущих педагогов профессионального обучения // Вестник ФГОУ ВПО «Московский государственный агроинженерный университет имени В.П. Горячкина». 2009. № 5 (36). С. 78-82. EDN: KVCKTR

12. Кольник Н.И., Склярук Л.В. Стажировка как эффективное средство повышения профессиональной компетентности преподавателя в системе среднего профессионального образования // Инновационные технологии в современном образовании: Сборник материалов Республиканской научно-практической конференции (с международным участием). Тирасполь: Приднестровский государственный университет им. Т.Г. Шевченко, 2019. С. 137-141. EDN: GGWOSB

13. Назарова Л.И., Серёгин А.С. Формирование профессиональных компетенций студентов автомобильных колледжей в процессе производственных практик // Международный научный журнал. 2017. № 3. С. 90-95. EDN: YTOIYF

14. Зязева О.Д. Теоретические аспекты внедрения практико-ориентированного (дуального) обучения в образовательный процесс колледжа // Инновационное развитие профессионального образования. 2017. № 2 (14). С. 53-57. EDN: YRENZV

15. Архипова М.Н. Роль учебной и производственной практик в процессе профессионального становления студентов // Электронный научно-методический журнал Омского ГАУ 2017. № 1 (8). URL: http://e-journal.omgau.ru/index.php/2017/1/35-statya-2017-1/742-00272 (дата обращения: 30.04.2022)


Review

For citations:


Gryazneva S.A. PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR MODERNIZATION OF PRACTICAL TRAINING OF POLYTECHNIC COLLEGE STUDENTS. Agricultural Engineering (Moscow). 2022;24(4):69-75. (In Russ.) https://doi.org/10.26897/2687-1149-2022-4-69-75

Views: 92


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-1149 (Print)
ISSN 2687-1130 (Online)