Preview

Agricultural Engineering (Moscow)

Advanced search

TEACHING CAPABILITIES OF ROBOTIC VR- CONSTRUCTORS IN THE TRAINING PROGRAMS OF AGRICULTURAL ENGINEERS FOR THE DOMESTIC FARM INDUSTRY

https://doi.org/10.26897/2687-1149-2021-2-75-79

Abstract

The paper discusses the didactic advantages and features of the use of such immersive technologies as "virtual constructor" in the practical training of BSc students (training area 35.03.04 "Agricultural Engineering") for the domestic farm industry. VR-constructors are software products that fully emulate a virtual environment with a 360° view, the distinctive feature of which is to maximize the possibilities for interacting with virtual objects in terms of their study, movement and transformation of the object system. As applied to the training of agricultural engineers such systems of virtual objects can be represented by properly designed training mechanisms of engines, various irrigation systems in hydroponic installations or a specific soil profile with its individual horizons. The authors conducted analysis of scientific literature, reflecting the practice of the application of virtual reality technology to be used in the training of university students. The study has revealed the lack of precedents comprehensive introduction of VR technology as an effective learning tool in higher agricultural education in Russia and abroad. After conducting the experiment based on a number of expert assessment methods, two VR software products of the "VR-constructor" type were identified, which are recommended for implementation in course syllabi for BSc training in agricultural engineering in: "3D-card file of soil sections" and "VR-atlas of agricultural machinery". The study of the teaching capabilities of these curricula has stated the need to change the traditional roles of the teacher and the student and the necessity for further scientifically-based introduction of university course syllabi of various levels to train more competitive and highly qualified personnel for the innovative agriculture of Russia.

About the Authors

ЕLENA S. Simbirskikh
Vyatka State Agrotechnological University
Russian Federation


NIKITA O. Racheev
Vyatka State Agrotechnological University
Russian Federation


References

1. Хасанова Г.Ф. Виртуальная реальность в инженерном образовании химического профиля // Казанский педагогический журнал. 2019. № 1 (132). С. 43-49.

2. Иванов В.Г., Кайбияйнен А.А., Мифтахутдино-ва Л.Т. Инженерное образование в цифровом мире // Высшее образование в России. 2017. № 12. С. 137-144.

3. Бажина П.С., Жигалова О.П. Концептуальная модель симулятора «Управляй классом» для студентов педагогического вуза // МНКО. 2018. № 3 (70). С. 242-244.

4. Михаил И.И., Прохоренко А.А. Применение технологий дополненной и виртуальной реальности в образовательном процессе по дисциплине «Физическая подготовка» // Учёные записки университета Лесгафта. 2018. № 5 (159). С. 179-184.

5. Кикин П.М., Колесников А.А., Касьянова Е.Л., Радченко Л.К. Способы навигации при использовании устройств виртуальной реальности // Интерэкспо Гео-Си-бирь. 2016. № 1. С. 195-199.

6. Колесников А.А., Кикин П.М., Комиссарова Е.В. Создание виртуальных моделей местности и зданий // Интерэкспо Гео-Сибирь. 2016. № 7. С. 45-49.

7. Li K., Wang Sh. Development and application of VR course resources based on embedded system in open education // Microprocessors and Microsystems. 2021. Vol. 83. Article 103989.

8. Siedler C., Glatt M., Weber P., Ebert A., Aurich J.C. Engineering changes in manufacturing systems supported by AR/VR collaboration // Procedia CIRP. 2021. Vol. 96. P. 307-312.

9. Karagiannis P., Togias Th., Michalos G., Makris S. Operators Training Using Simulation and VR Technology // Procedia CIRP. 2021. Vol. 96. P. 290-294.

10. Гриншкун В.В., Краснова Г.А. Эффективное использование информационных технологий и другие проблемы совершенствования подготовки высококвалифицированных кадров в аспирантуре // Вестник РУДН. Серия «Информатизация образования». 2018. № 2. С. 135-143.

11. Селиванов В.В., Селиванова Л.Н. Эффективность использования виртуальной реальности при обучении в юношеском и взрослом возрасте // Непрерывное образование: XXI век. 2015. № 1 (9). URL: https://cyberleninka/. ru/article/n/effektivnost-ispolzovaniya-virtualnoy-realnos-ti-pri-obuchenii-v-yunosheskom-i-vzroslom-vozraste (дата обращения: 20.02.2021).

12. Безган Д., Сошкин А. Использование VR-технологии при подготовке специалистов строительного профиля // Педагогическая наука и практика. 2019. № 3 (25). С. 84-88.

13. Жумагалиева А.А., Тургамбаева А.К. Мобильное приложение «VR TEST» для SAMSUNG GEAR VR очков и опыт практической реализации в образовании // Инновационные технологии в современном образовании: Сборник материалов VII Международной научно-практической интернет-конференции. Королёв: ООО «Научный консультант», 2019. С. 206-210.

14. Суворов К.А. Системы виртуальной реальности и их применение // T-Comm. 2013. № 9. С. 140-143.

15. Kubrushko P.F., Alipichev A.Y., Kozlenkova E.N., Nazarova L.I., Siman A.S. Digital competence as the basis of a lecturer's readiness for innovative pedagogical activity // Journal of Physics: Conference Series, 2020; 1691(1): Article 012116.

16. Кубрушко П.Ф., Назарова Л.И., Симан А.С. Подготовка преподавателей к инновационной педагогической деятельности в условиях цифровизации аграрного образования // Вестник ФГОУ ВПО «Московский государственный агроинженерный университет имени В.П. Го-рячкина». 2019. № 5 (93). С. 40-45.

17. Конышева А.В. Дидактический потенциал веб-технологий в обучении студентов с ограниченными возможностями // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2014. Т. 29. С. 51-55. URL: http://e-kon-/cept.ru/2014/65282.htm. (дата обращения: 20.02.2021 г.)


Review

For citations:


Simbirskikh Е.S., Racheev N.O. TEACHING CAPABILITIES OF ROBOTIC VR- CONSTRUCTORS IN THE TRAINING PROGRAMS OF AGRICULTURAL ENGINEERS FOR THE DOMESTIC FARM INDUSTRY. Agricultural Engineering (Moscow). 2021;(2):75-79. (In Russ.) https://doi.org/10.26897/2687-1149-2021-2-75-79

Views: 120


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-1149 (Print)
ISSN 2687-1130 (Online)