Preview

Agricultural Engineering (Moscow)

Advanced search

ORGANIZATION OF PRACTICAL TRAINING OF POLYTECHNIC COLLEGE STUDENTS

https://doi.org/10.26897/2687-1149-2021-1-69-76

Abstract

The paper deals with the organization of practical training of students in educational institutions of secondary professional education. Practical training is a form of organizing educational activities within the syllabus implying that students perform certain types of work related to future professional activities. It aims at forming, consolidating, developing practical skills and competencies according to the corresponding syllabus. The authors analyzed the normative documentation regulating the practical training of students. The paer shows the role of dual education in the development of professional competencies of college graduates, and reveals the features of network interaction in the study process between the educational organization and partner enterprises. The key component of practical training is industrial internships aimed at consolidating and deepening the knowledge acquired by students, as well as acquiring the necessary practical abilities and skills. Networking opens up many opportunities for mutually beneficial cooperation between educational organizations and partner enterprises. The authors analyzed the experience of network interaction of Polytechnic College No. 8 named after the Double Hero of the Soviet Union I.F. Pavlov and a number of enterprises in Moscow and the Moscow region, cooperating on the basis of agreements on network education. Along with taking practical internships at industrial enterprises, college students take part in the "Professional Internships" project. The high level of practical training is evidenced by the results of professional skills competitions according to WorldSkills standards and the Abilympics championship. According to the Center for Assistance to Employment of Graduates, 76.7% of graduates of 2020 were employed in Moscow, of which 55.6% were employed by partner enterprises.

About the Authors

LIUDMILA I. Nazarova
Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy
Russian Federation


SVETLANA A. Gryazeva
Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy
Russian Federation


References

1. Кубрушко П.Ф., Зорин И.В. Высокие технологии и непрерывное образование // Вестник РМАТ. 2017. № 4. С. 25-28.

2. Зеер Э.Ф. Социально-образовательные аспекты становления «человека труда» // Образование и наука. 2013. № 8 (107). С. 32-46.

3. Коваленок Т.П. Исследование личностной зрелости студентов в контексте компетентностного подхода // Международный научный журнал. 2019. № 4. С. 82-88.

4. Лопанова Е.Н., Назарова Л.И. Моделирование учебно-профессиональной деятельности студентов политехнического колледжа // Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ имени B. П. Горячкина». 2009. № 6. С. 47-51.

5. Грязнева С.А. Профессиональное самоопределение студентов // Научно-практическая студенческая конференция «День работников сельского хозяйства и перерабатывающей промышленности», Москва, 8-13 ноября 2018 г. М.: РГАУ-МСХА имени К.А. Тимирязева, 2018. С. 331-335.

6. Ерёменко Л.Е. Особенности организации практического обучения в колледже // Инновационные педагогические технологии: Материалы I Международной научной конференции. Казань: Бук, 2014. С. 267-269.

7. Зеер Э.Ф., Мешкова И.В. Образовательная среда колледжа как фактор формирования развивающего профессионально-образовательного пространства студентов // Мир психологии. 2008. № 2 (54). С. 205-211.

8. Козленкова Е.Н., Карева А.С. Информационно-коммуникационная образовательная среда подготовки специалиста глазами студентов и преподавателей // Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ имени В.П. Горячкина». 2011. № 3 (48). C. 103-107.

9. Жукова Н.М., Кубрушко П.Ф., Шингарева М.В. Роль компетентностно-ориентированных задач как интегративных дидактических единиц формирования профессиональных компетенций // Инновационные проекты и программы в образовании. 2016. № 1. С. 51-55.

10. Шингарева М.В. Подготовка педагогов профессионального обучения в условиях модернизации системы среднего профессионального образования // Инновации в профессиональном и профессионально-педагогическом образовании: Материалы 23-й Международной научно-практической конференции. Екатеринбург: РГППУ, 2018. С. 180-183.

11. Назарова Л.И., Серёгин А.С. Формирование профессиональных компетенций студентов автомобильных колледжей в процессе производственных практик // Международный научный журнал. 2017. № 3. С. 90-95.

12. Землянский В.В. Дуальная система подготовки кадров для высокотехнологичного производства // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2009. № 4-3. С. 40-43.

13. Давыдова Н.Н., Фёдоров В.А. Моделирование развития образовательных учреждений на основе сетевого подхода // Педагогика. 2013. № 6. С. 49-54.

14. Davydova N.N., Dorozhkin E.M., Fedorov V.A., Konovalova M.E. Research and educational network: development management // International Electronic Journal of Mathematics Education. 2016. Vol. 11. No. 7. P. 2651-2665.


Review

For citations:


Nazarova L.I., Gryazeva S.A. ORGANIZATION OF PRACTICAL TRAINING OF POLYTECHNIC COLLEGE STUDENTS. Agricultural Engineering (Moscow). 2021;(1):69-76. (In Russ.) https://doi.org/10.26897/2687-1149-2021-1-69-76

Views: 129


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-1149 (Print)
ISSN 2687-1130 (Online)