EXPERIMENTAL AND ANALYTICAL TECHNIQUE FOR DETERMINING THE ANGLE OF LATERAL STATIC STABILITY OF MACHINES WITH BALANCED SUSPENSION OF THE STEERING WHEEL AXLE
https://doi.org/10.26897/2687-1149-2021-1-45-52
Abstract
The criterion to determine the stability of self-propelled agricultural machines is the angle of lateral static stability. The authors analyzed methods for determining the angle of lateral static stability of self-propelled wheeled vehicles used during the state tests. The analysis revealed a significant deviation in the obtained results depending on the experimental and analytical methods used. Based on their analysis, it was determined that such a discrepancy in the results can be explained by a significant simplification of the calculation scheme used in the experimental-analytical method, instead of the tire deformation taken into account. The authors propose a method for determining the angle of lateral static stability for wheeled vehicles equipped with a balanced suspension of a steering axle. Moreover, the paper presents additional measurements and established relationships to take into account the effect of both the suspension, and tire deformation on the considered angle. To determine the angle of the lateral static stability of the machine, taking into account the influence of the balance suspension of the steering axle and the tire deformation, the authors propose to use a graphical method. Using this method reduces the labor intensity and increases the information value of the analysis, showing the significance of each factor affecting the angle. The paper shows the expediency of using the proposed technique, which makes it possible to significantly reduce the deviation of the calculated and experimental values of the lateral static stability angle.
About the Authors
SERGEY V. SchigolevRussian Federation
SERGEY G. Lomakin
Russian Federation
References
1. Кутьков Г.М. Тракторы и автомобили: теория и технологические свойства. М.: НИЦ ИНФРА-М, 2014. 506 с.
2. Горшков Ю.Г. Повышение эффективности и безопасности движения колесных машин в условиях сельского хозяйства / Ю.Г. Горшков, С.В. Золотых, И.Н. Старунова. Челябинск: Типография «Сити-Принт», ИП Мякотин И.В., 2016. 484 с.
3. Студенникова Н.С. Виды и причины травмирования с тяжелыми последствиями трактористов-машинистов в сельском хозяйстве // Вестник сельского развития и социальной политики. 2018. № 1 (17). С. 66-70.
4. Киреев И.М., Коваль З.М. Экспериментально-теоретический метод определения продольной и поперечной статической устойчивости сельскохозяйственных агрегатов // АгроФорум. 2019. № 6. С. 58-62.
5. Щиголев С.В., Ломакин С.Г. Анализ возможности расчёта угла поперечной статической устойчивости для самоходных сельскохозяйственных машин // Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ имени В.П. Горячкина». 2020. № 1 (95). С. 29-35. DOI: 10.34677/1728-7936-2020-1-29-35.
6. Щиголев С.В. Исследование поперечной устойчивости самоходных сельскохозяйственных машин: Дис. ... канд. техн. наук. М., 2018. 187 с.
7. Ломакин С.Г., Щиголев С.В. К оценке поперечной устойчивости колесных самоходных сельскохозяйственных машин // Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ имени В.П. Горячкина». 2016. № 4 (74). С. 28-33.
8. Киселев В.В. Обеспечение устойчивости при эксплуатации сельскохозяйственной техники // Сельскохозяйственная техника: обслуживание и ремонт. 2014. № 4. С. 14-21.
9. Анилович В.Я., Водолажниченко Ю.Т. Конструирование и расчет сельскохозяйственных тракторов: Справочное пособие. М.: Машиностроение, 1976. 456 с.
10. Щиголев С.В., Ломакин С.Г. Определение нагрузок на колеса зерноуборочного комбайна, находящегося на поперечном склоне // Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ имени В.П. Горячкина». 2017. № 3 (79). С. 24-30.
11. Щиголев С.В., Ломакин С.Г. Влияние деформации шин на поперечную статическую устойчивость зерноуборочного комбайна // Вестник ФГОУ ВПО МГАУ имени В.П. Горячкина. 2017. № 5 (81). С. 22-28. DOI 10.26897/1728-7936-2017-5-22-28.
12. Шевцов В.Г., Лавров А.В., Годжаев З.А. и др. Влияние внутреннего давления воздуха в шине на максимальное контактное давление на опорное основание // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2015. № 10-5. С. 213-220.
13. Щиголев С.В. К оценке влияния деформации шин зерноуборочного комбайна на положение его центра тяжести при поперечном крене // Доклады ТСХА. 2020. Вып. 292. Ч. 1. С. 423-426.
14. CIGR Handbook of Agricultural Engineering. Volume III. Plant Production Engineering Edited by CIGR -The International Commission of Agricultural Engineering. Volume Editor: Bill A. Stout Texas A&M University, USA Co-Editor: Bernard Cheze Ministry of Agriculture, Fisheries and Food. France, 1999. 660 p.
15. Рехлицкий О.В., Чупрынин Ю.В. Рациональное распределение массы по опорам самоходного кормоуборочного комбайна // Вестник Гомельского государственного технического университета имени П.О. Сухого. 2013. № 4. С. 49-57.
16. Коновалов В.Ф. Устойчивость и управляемость машинно-тракторных агрегатов. Пермь, 1969. 144 с.
17. Бидерман Л.В., Гуслицер Р.Л., Захаров С.П. Автомобильные шины. М.: Госхимиздат, 1963. 384 с.
18. Бойков В.П., Белковский В.Н. Шины для тракторов и сельскохозяйственных машин. М.: Агропромиздат, 1988. 238 с.
19. Комбайн зерноуборочный самоходный РСМ-181 «TORUM»: Инструкция по эксплуатации и техническому обслуживанию. Версия 7.
20. Протокол № 07-103-2016 (5060142) периодических испытаний комбайна зерноуборочного Torum-780. URL: http://kubmis.ru/images/2016/agreecultural_machines_ 2016/Комбайн_зерноуборочный_РСМ-181_TORUM_780. pdf (дата обращения: 18.10.2020).
Review
For citations:
Schigolev S.V., Lomakin S.G. EXPERIMENTAL AND ANALYTICAL TECHNIQUE FOR DETERMINING THE ANGLE OF LATERAL STATIC STABILITY OF MACHINES WITH BALANCED SUSPENSION OF THE STEERING WHEEL AXLE. Agricultural Engineering (Moscow). 2021;(1):45-52. (In Russ.) https://doi.org/10.26897/2687-1149-2021-1-45-52