Preview

Agricultural Engineering (Moscow)

Advanced search

TRAINING ENGINEERING MSC STUDENTS FOR TEACHING AND RESEARCH ACTIVITIES

https://doi.org/10.26897/2687-1149-2020-6-81-87

Abstract

The paper discusses the organization features of training engineering MSc students for teaching and research activity. The authors have analyzed the historical and pedagogical aspects of the origin and development of master’s degree programs in Russia as one of the most important resources for providing the higher education system with teaching staff . The modern requirements of society for training university teaching staff in changing conditions and increasing their professional mobility are revealed. Training nonpedagogical MSc students for teaching and research activity at a university involves a pedagogical component in the teaching content structure, as exemplifi ed by “Fundamentals of Pedagogical Activity” or “Methods of Vocational Training” courses and teaching practice programs. Research conducted by the authors at the the Goryachkin Institute of Mechanical and Power Engineering at Russian Timiryazev State Agrarian University for three years, showed a high demand for lecturers with a master’s degree in modern technical universities, as well as high motivation of Msc students for teaching and research activity. The study involved 109 MSc students in the areas of training “Agroengineering”, “Heat Power Engineering and Heat Engineering”, “Electric Power Engineering and Electrical Engineering”. All the participants were taking a course of “Fundamentals of Pedagogical Activity” and having teaching practice at the university. As a result of the research, the authors have off ered some ways to solve the problem of training teaching staff with a master’s degree for technical universities. They include conducting fundamental research on the methodological issues of master’s degree training, considering past experience and modern trends; developing theoretical and applied issues of the master’s degree training content structure in order to increase the eff ectiveness of training programs, including the pedagogical component; identifying and implementing eff ective forms, models, and adaptive programs in the university study process to train MSc students for teaching and research activities and ensure their further professional development.

About the Authors

PETR F. Kubrushko
Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy
Russian Federation


ALEKSEI S. Siman
Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy
Russian Federation


MARINA V. Shingareva
Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy
Russian Federation


References

1. Гапонцева М.Г., Фёдоров В.А., Гапонцев В.Л. Эволюция структуры содержания образования: монография. Екатеринбург: РГППУ, 2010. 154 с.

2. Kubrushko P.F., Nazarova L.I. Professional development of technical university lecturers in field of innovation teaching // The global challenges in engineering education: Proceedings of the 42 International IGIP Symposium. Kazan: Kazan National Research Technological University, 2013. P. 467-469.

3. Zeer E.F., Tretyakova V.S., Bukovey T.D. et al. Convergence as methodological basis for development of trans-professionalism of activity subjects // Humanities and Social Sciences Reviews. 2019. Vol. 7. № 4. P. 1080-1085.

4. Криворученко В.К. Присуждение учёных степеней в первой половине девятнадцатого века // Управление мегаполисом. 2012. № 4. С. 79-98.

5. Лапшина Д.И. Педагогическая подготовка магистров: история и современность // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2016. T 11. С. 3931-3935. URL: http://e-koncept.ru/2016/86825.htm.

6. Жукова Н.М., Чистова Я.С. История становления и развития магистерского образования в России // Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ имени В.П. Горячкина». 2013. № 4 (60). С. 17-21.

7. Шарипов Ф.В. Психология и педагогика в техническом вузе // Высшее образование сегодня. 2014. № 6. С. 28-35.

8. Алипичев А.Ю. Оптимизация содержания и технологии блочно-модульной иноязычной подготовки в рамках программ магистратуры // Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ имени В.П. Горячкина». 2014. № 4 (64). С. 103-106.

9. Назарова Л.И., Чистова Я.С. Роль научно-исследовательской практики студентов магистратуры в формировании исследовательских компетенций // Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ им. В.П. Горячкина». 2015. № 4 (68). С. 29-34.

10. Симан А.С., Жиляева В.В. Тенденции развития и современное состояние электронной информационно-образовательной среды университета // Доклады ТСХА. М.: РГАУ-МСХА имени К.А. Тимирязева, 2020. С. 73-77.

11. Козленкова Е.Н., Серен Ч.О. Профессиональное самоопределение студентов инженерной направленности средствами информационных и коммуникационных технологий // Современные вызовы для АПК и инновационные пути их решения: материалы 71-й Международной научно-практической конференции. Рязань: Рязанский государственный агротехнологический университет имени П.А. Костычева, 2020. С. 273-277.

12. Бакштанин А.М., Симан А.С. Проблема вступления российской высшей школы в единое мировое образовательное пространство // Вестник Научно-методического совета по природообустройству и водопользованию. 2018. № 12 (12). С. 17-20.

13. Пугач В.Ф. Возраст преподавателей в российских вузах: в чём проблема? // Высшее образование в России. 2017. № 1. С. 47-55.

14. Шингарева М.В. Подготовка магистрантов инженерного профиля к профессионально-педагогической деятельности // Доклады ТСХА. М.: РГАУ-МСХА имени К.А. Тимирязева, 2020. С. 95-99.

15. Мамаева И.А. Новые форматы образовательной деятельности // Ценности ЮНЕСКО как основа формирования кросс-культурного пространства: сборник материалов Международной научной конференции. Караваево: Костромская государственная сельскохозяйственная академия, 2018. С. 149-151.


Review

For citations:


Kubrushko P.F., Siman A.S., Shingareva M.V. TRAINING ENGINEERING MSC STUDENTS FOR TEACHING AND RESEARCH ACTIVITIES. Agricultural Engineering (Moscow). 2020;(6):81-87. (In Russ.) https://doi.org/10.26897/2687-1149-2020-6-81-87

Views: 79


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-1149 (Print)
ISSN 2687-1130 (Online)