Preview

Agricultural Engineering (Moscow)

Advanced search

PROBLEM OF ENGINEERING STAFF AVAILABILITY IN RUSSIAN AGRICULTURE

https://doi.org/10.26897/2687-1149-2020-6-74-80

Abstract

Ensuring food security and increasing exports of agricultural products requires high human resources engaged in agriculture. The heads of agricultural organizations, their deputies and chief specialists do not always meet the requirements for educational level and possession of managerial competencies; this problem is also relevant for heads of engineering services. On average, in the system of the Ministry of Agriculture of Russia, only 66% of chief engineers, technologists and power engineers have higher education, although, according to the requirements of professional standards, these positions can be occupied not only by university graduates, but also by masters and specialists. In all districts of our country, a shortage of personnel has been revealed. Still its degree is insignifi cant if we compare the number of graduates of the master’s degree programs and vacant postitions in organizations. However, an analysis of the staff structure in term of the appropriate level of education shows that even in three years universities will not be able to provide graduates to satisfy the labor needs of this market sector. Training of agricultural personnel is carried out in 54 universities subordinate to the Ministry of Agriculture of Russia. The number of graduates in the main agricultural areas and specialties amount to more than 19 thousand people, but there are only about 1.5 thousand graduates of the specialist and master’s degree who have the right to occupy managerial positions. In addition, according to the graduates themselves, they are not ready to occupy managerial positions. In the study process, about 3% of the curriculum provides for the development of managerial competencies. To form these competencies in the classroom, it is necessary to use teaching technologies making the student participate actively: the project method and contextual learning technology, “round table” discussions, conferences, etc. Based on the requirements of employers, it is necessary that a professional standard be developed to state the requirements for managerial positions in engineering services. This problem can be solved by implementing the professional standard “Management Expert at Farm-Related Enterprises”.

About the Authors

VIKTOR E. Berdyshev
Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy
Russian Federation


NADEZDA V. Skorokhodova
Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy
Russian Federation


YANA S. Chistova
Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy
Russian Federation


References

1. Результаты мониторинга численности, состава и движения кадров агропромышленного комплекса Российской Федерации по формам ведомственного статистического наблюдения 2001-2018 гг.

2. Хлусова И.А., Хлусов В.Н., Хайбрахманов Р.Р. и др. Оценка уровня профессионального образования работников агропромышленного комплекса // Фундаментальные исследования. 2019. № 5. С. 148-153. URL: http://funda-mental-research.ru/ru/article/view?id=42475 (дата обращения: 10.09.2020).

3. Трухачёв В.И., Тарасенко Н.В. Мониторинг социально-трудовой сферы села на Ставрополье // Экономика сельскохозяйственных и перерабатывающих предприятий. 2006. № 4. С. 51-53.

4. Лузина УС., Маслова Ж.А., Гааг А.В. Современное состояние обеспеченности кадрами агропромышленного комплекса. // Молодой учёный. 2016. № 6.5 (110.5). С. 125-127. URL: https://moluch.ru/archive/110/27519/ (дата обращения: 31.08.2020).

5. Нечаев В.И. Проблемы и перспективы развития кадрового обеспечения АПК современной России // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 5 «Экономика». 2012. № 4 (111). С. 198-206.

6. Ефанова Н.А. Проблемы и перспективы формирования управленческого кадрового потенциала АПК. // Современные проблемы науки и образования. 2011. № 6. URL: http://science-education.ru/ru/ar-ticle/view?id=4936 (дата обращения: 31.08.2020).

7. Назарова Л.И. Проектирование содержания и методики обучения студентов инженерно-педагогических специальностей основам педагогической инноватики: дис. канд. пед. наук. М., 2000. 198 с.

8. Кубрушко П.Ф., Назаров Д.Е. Технология модульного обучения: учебно-практическое пособие. М.: МГАУ им. В.П. Горячкина, 2001. 60 с.

9. Шингарева М.В., Скороходов А.Н. Компетентност-но ориентированная задача как интегративная дидактическая единица учебного процесса в вузе // Вестник ФГОУ ВПО «Московский государственный агроинженерный университет им. В.П. Горячкина». 2013. № 4. С. 107-110.

10. Sergeeva M.G., Romanova N.V., Shishov S.E. et al. Tutoring Support of Learner Research Activity in the Conditions of University Education // Contemporary Dilemmas: Education, Politics and Values. 2019. Vol. 7. № S10. P. 4.

11. Косырев В.П., Стрельцов В.В. Информационно-технологический подход к созданию персонифицированных образовательных программ // Известия Самарской государственной сельскохозяйственной академии. 2015. № 2. С. 94-97.

12. Чистова Я.С. Применение метода проектов в рамках личностно ориентированного обучения при подготовке магистров // Материалы Международной научной конференции молодых учёных и специалистов, посвящённой 150-летию РГАУ-МСХА имени К.А. Тимирязева. 2015. С. 128-132.

13. Кривчанский И.Ф., Большаков А.А., Короченский И.А. Развитие дивергентного мышления учащихся в процессе проектной деятельности // Акмеология профессионального образования: материалы 16-й Международной научно-практической конференции. Екатеринбург: РГППУ, 2020. С. 340-343.

14. Бердышев В.Е., Золотарёв С.В., Скороходова Н.В. Совершенствование подготовки кадров для АПК Российской Федерации // Аграрная политика союзного государства: опыт, проблемы, перспективы (в рамках V форума регионов Беларуси и России): материалы Международной научно-практической конференции. Горки: БГСХА, 2018. С. 25-35.


Review

For citations:


Berdyshev V.E., Skorokhodova N.V., Chistova Ya.S. PROBLEM OF ENGINEERING STAFF AVAILABILITY IN RUSSIAN AGRICULTURE. Agricultural Engineering (Moscow). 2020;(6):74-80. (In Russ.) https://doi.org/10.26897/2687-1149-2020-6-74-80

Views: 91


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-1149 (Print)
ISSN 2687-1130 (Online)