ASSESSING THE EFFECT OF ANTIFRICTION ADDITIVE ON ECONOMIC, POWER AND ENVIRONMENTAL INDICATORS OF INTERNAL COMBUSTION ENGINES
https://doi.org/10.26897/2687-1149-2020-6-50-58
Abstract
To determine effectiveness and feasibility of using an antifriction additive, the authors carried out comparative bench tests of an internal combustion engine VAZ-11194 No. 000094 of environmental class 5, with and without using an antifriction additive to Lukoil Genesis 5W-30 oil. The studies were carried out in accordance with GOST 14846 "Automotive Engines, Bench Test Methods", UN Regulation No. 49 (emissions of carbon monoxide, hydrocarbons, nitrogen oxides with exhaust gases) and UN Regulation No.85 (performance indicators). During the tests, harmful substances with exhaust gases (CO, CH, NOx) emissions, engine power indicators and fuel consumption were evaluated. The tests were carried out according to presented method after 5, 50 and 100 hours of engine operation. The test results recorded an increase in power by 4.1%, in engine torque by 3.5...4.0% with a decrease in specific fuel consumption by 6...7% after 100 hours of engine operation with the use of an antifriction additive in engine oil. During the test period, harmful substances concentration in engine exhaust gases decreased: CO to 21.6%, CH to 18.3%, and NOx to 27.6%. A conclusion has been formulated on the effectiveness of using antifriction additives in terms of improving environmental, economic and power indicators of an internal combustion engine.
About the Authors
ALEKSEI B. LaguzinRussian Federation
SERGEI M. Gaidar
Russian Federation
ALEKSANDR V. Pydrin
Russian Federation
ABDULZAHRA FARHOOD Naji Najm
Russian Federation
ALEKSANDR A. Emelyanov
Russian Federation
References
1. Боуден Ф.П., Тейбор Д. Трение и смазка твердых тел: Пер. с англ. / Под ред. д-ра техн. наук И.В. Крагельского. М.: Машиностроение, 1968. 543 с.
2. Ахматов А.С. Молекулярная физика граничного трения. М.: Физматгиз, 1963. 472 с.
3. Гайдар С.М. Характеристика и показатели нано-материалов для снижения износа деталей сельхозмашин // Механизация и электрификация сельского хозяйства. 2009. № 12. С. 20-22.
4. Гайдар С.М., Быкова Е.В., Карелина М.Ю. Перспективы использования лакокрасочных материалов, модифицированных фторсодержащими поверхностноактивными веществами, для защиты сельхозтехники // Техника и оборудование для села. 2015. № 7. С. 34-38.
5. Гайдар С.М. Этаноламиды карбоновых кислот как полифункциональные ингибиторы окисления углеводородов // Химия и технология топлив и масел. 2010. № 6 (562). С. 16-20.
6. Гайдар С.М., Карелина М.Ю. Инновационное техническое средство для нанесения защитной молекулярной пленки на поверхность машин // Техника и оборудование для села. 2015. № 3. С. 26-28.
7. Карелина М.Ю., Гайдар С.М. Технология повышения износостойкости поверхностей трибосопряжений физико-химическим методом // Грузовик. 2015. № 3. С. 12-16.
8. Гайдар С.М., Свечников В.Н., Усманов А.Ю. и др. Использование наноматериалов в качестве присадок к маслам для уменьшения трения в трибосопряжениях // Техника и оборудование для села. 2013. № 1. С. 35-37.
9. Гайдар С.М., Карелина М.Ю. Адсорбция фтор-ПАВ и ее влияние на смазку трибосопряжений в условиях граничного и гидродинамического трения // Тезисы докладов Пятой Международной конференции «От наноструктур, наноматериалов и нанотехнологий к наноиндустрии». 2015. С. 44-45.
10. Гайдар С.М., Быкова Е.В. Применение наномодификатора в качестве эмульгирующей добавки для органоразбавляемых лакокрасочных материалов // Техника и оборудование для села. 2016. № 4. С. 39-40.
Review
For citations:
Laguzin A.B., Gaidar S.M., Pydrin A.V., Naji Najm A.F., Emelyanov A.A. ASSESSING THE EFFECT OF ANTIFRICTION ADDITIVE ON ECONOMIC, POWER AND ENVIRONMENTAL INDICATORS OF INTERNAL COMBUSTION ENGINES. Agricultural Engineering (Moscow). 2020;(6):50-58. (In Russ.) https://doi.org/10.26897/2687-1149-2020-6-50-58