Preview

Agricultural Engineering (Moscow)

Advanced search

METHODS OF PREPARING FOR THE WORLDSKILLS DEMO EXAM IN AN AUTOMOBILE COLLEGE

https://doi.org/10.26897/2687-1149-2020-5-64-71

Abstract

The paper reveals specifi c features of WorldSkills standards and their role in the process of improving the system of secondary professional education, which resulted in the development of new Federal State Educational Standards for the TOP-50 of the most sought-after and promising professions and specialties requiring secondary professional education. The authors have made a comparative analysis of the main distinctive features of the demo exam and the traditional form of State Final Assessment. The demo exam contains criteria for assessing the quality of training college graduates based on international requirements and the needs of enterprises. This exam includes tasks modeling real production conditions to check the skills of solving practical professional problems in accordance with the best world and national practices. The options for introducing WorldSkills standards into the study process of the automobile college are proposed and described. The fi rst option is characterized by a dispersed introduction into the study process, theoretical and practical training in all subjects, aimed at the development of the corresponding WorldSkills competences. The second option provides for a concentrated penetration into the study process, requiring changes in syllabi and curricula, while targeted training is carried out according to each competence. In order to strengthen the advantages and level off the disadvantages of these methods, a combined version is proposed. This version involves the development of each competence within all subjects, as well as the introduction of a subject course or an interdisciplinary course into the study process to provide for “full immersion”, develop skills and abilities in accordance with the WorldSkills standard specifi cation for the competence, including the use of modern information and communication technologies. This will provide optimal conditions for college students to successfully pass the State Final Assessment in the form of a demo exam.

About the Authors

LIUDMILA I. Nazarova
Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy
Russian Federation


EVGENIYA P. Sobina
Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy
Russian Federation


References

1. Дорожкин Е.М., Жигадло А.П., Копылов С.Н., Тарасюк О.В. Проектирование научно-методического обеспечения общепрофессиональных дисциплин при подготовке будущих техников по техническому обслуживанию и ремонту автомобильного транспорта // Вестник Сибирской государственной автомобильно-дорожной академии. 2014. № 2 (36). С. 157-163.

2. Золотарёва Н.М. Присоединение России к World-Skills International // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2013. № 2 (10). С. 19-23.

3. Masharova T.V., Malova T.V., Varanetskaya L. Specifics of the Educational Process Organization at Universities when Training Students for Midterm Assessment in the World-Skills Format // Theory and Practice of Project Management in Education: Horizons and Risks. International Scientific and Practical Conference. 2020. P. 2014.

4. Алексеева Е.А. Движение WorldSkills Russia: история, проблемы и перспективы // Научный альманах. 2016. № 5-2 (19). С. 21-28.

5. Семёнова И.А. Стандарты WorldSkills как инструмент повышения объективности оценки качества подготовки студентов среднего профессионального образования // Приоритетные направления производственного обучения в учреждениях профессионального образования России: от теории к практике: Сборник научных статей по итогам I Всероссийской научно-практической конференции (Москва, 15 июня 2016 г.). М.: КЭСИ, 2016. С. 107-116.

6. Жукова Н.М., Кубрушко П.Ф., Шингарева М.В. Механизм проектирования компетентностно-ориентированных задач по учебным дисциплинам и условия его реализации в вузах // Образование и наука. 2015. № 1 (120). С. 68-79.

7. Симан А.С. Итоговая аттестация студентов с использованием тестовых методик // Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ имени В.П. Горячкина». 2008. № 6-1 (31). С. 128-129.

8. Коваленок Т.П. Специальные способности как фактор профессионального самоопределения в рабочих профессиях // Доклады ТСХА: Материалы международной научной конференции, посвященной 130-летию Н.И. Вавилова (Москва, 05-07 декабря 2017 г.) М.: РГАУ-МСХА имени К.А. Тимирязева, 2018. С. 387-389.

9. Кубрушко П.Ф. Дидактическое проектирование: Учебно -практическое пособие. М.: МГАУ имени В.П. Горячкина, 2001. 30 с.

10. Шингарева М.В. Подготовка педагогов профессионального обучения в условиях модернизации системы среднего профессионального образования // Инновации в профессиональном и профессионально-педагогическом образовании: Материалы 23-й Международной научно-практической конференции (24-25 апреля 2018 г., Екатеринбург) / под науч. ред. Е.М. Дорожкина, В.А. Федорова. Екатеринбург: РГППУ, 2018. С. 180-183.

11. Назарова Л.И., Серёгин А.С. Формирование профессиональных компетенций студентов автомобильных колледжей в процессе производственных практик // Международный научный журнал. 2017. № 3. С. 90-95.

12. Царапкина Ю.М., Анисимова А.В., Зиновьева С.А., Алехина А.А. Особенности разработки и использования электронного учебно-методического комплекса в цифровой образовательной среде // Бизнес. Образование. Право. 2020. № 3 (52). С. 486-490.

13. Собина Е.П. Разработка электронных учебно-методических комплексов как средство повышения качества образовательного процесса колледжа // Вклад молодых ученых в аграрную науку: Сборник научных трудов. Кинель: РИО Самарского ГАУ, 2019. С. 287-290.


Review

For citations:


Nazarova L.I., Sobina E.P. METHODS OF PREPARING FOR THE WORLDSKILLS DEMO EXAM IN AN AUTOMOBILE COLLEGE. Agricultural Engineering (Moscow). 2020;(5):64-71. (In Russ.) https://doi.org/10.26897/2687-1149-2020-5-64-71

Views: 94


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-1149 (Print)
ISSN 2687-1130 (Online)