ORGANIZATION OF PROCTORING IN DISTANCE LEARNING FOR AGRICULTURAL STUDENTS
https://doi.org/10.26897/2687-1149-2020-4-72-77
Abstract
The authors reveal the core of the concept of "proctoring" as a process of monitoring and observing any distance test or exam. The main methods of performing proctoring are considered using the example of ProctorEdu: proctor as a person; auto-proctoring; person and program (combined version). The main areas of proctoring application include: recruitment, online training, testing and certification of personnel. Due to the transition of the study process to the distance format at Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy, there have appeared online exams, including state qualification exams, as well as the defense of final qualification works and conducting various olympiads and competitions using distance learning technologies. So proctoring has been widely used in this context. An analysis of the experience of conducting current assessment in academic courses, state final certification, as well as competitions and contests with school graduates conducted in a distance format made it possible to formulate pedagogical conditions for organizing proctoring: the availability of high-quality equipment and an Internet access for both subjects of the study process that would allow to carry out stable video and audio communication, as well as to record the assessment procedure, so that measures on reconsidering the exam results can be taken; the availability of software that would allow to implement auto-proctoring to reduce the load on the examiner and increase the objectivity and reliability of the procedure and diagnostic results; approval of regulations on the use of e-learning and distance learning technology, which clearly spell out all the relevant procedures and requirements, and fully informing students of all the peculiarities of the organization of assessment procedures; development of digital competence of distance learning teachers.
About the Authors
LIUDMILA I. NazarovaRussian Federation
ALEKSEI S. Siman
Russian Federation
IRINA M. Lyamina
Russian Federation
GALINA A. Koloskova
Russian Federation
References
1. Трофимов Е.Н., Кальней В.А., Шишов С.Е. и др. Профессиональное образование: современные подходы и перспективы развития: монография. Москва: Литературное агентство «Университетская книга». 2019. 188 с.
2. Сазонова З.С., Курбатов С.А., Чечеткина Н.В., Ткачёва Т.М. Современные информационные технологии и управление качеством инженерного образования // Вестник Московского автомобильно-дорожного института (государственного технического университета). 2003. № 1. С. 7-10.
3. Скрыпникова Н.Н. Будущее образования: тотальный дистант или тотальный отказ от него? // Профессиональное образование и рынок труда. 2020. № 2 (41). С. 58-59.
4. Кривчанский И.Ф., Симан А.С. Особенности диагностики учебных достижений студентов-выпускников профессионально-педагогических образовательных программ // Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ имени В.П. Горячкина». 2011. № 3 (48). С. 54-56.
5. Мамаева И.А. Методика оценки успешности обучения студентов // Современные проблемы науки и образования. 2008. № 4. С. 85-86.
6. Шингарева М.В. Компетентностно-ориентирован-ные задачи как основа демонстрационного экзамена // Материалы международной научной конференции молодых учёных и специалистов, посвящённой 150-летию со дня рождения В.П. Горячкина. 2018. С. 307-309.
7. Киселева Т.В., Худовердова С.А. Обеспечение достоверной оценки результатов электронного обучения с помощью систем прокторинга // Информационные системы и технологии в моделировании и управлении: IV Всероссийская научно-практическая конференция (с международным участием). Ялта: КФУ им. В.И. Вернадского, 2019. С. 278-281.
8. Добровинский Д.С., Ловецкий И.В., Попов М.А. Прокторинг как инструмент развития дистанционного образования // Научно-техническое и экономическое сотрудничество стран АТР в XXI веке. 2018. Т. 2. С. 27-32.
9. Koloskova G.A., Lyamina I.M. Digitale Technologien in der Ausbildung von Fachkraften fur den Agrarsektor // Современные подходы в развитии аграрной экономики и образования: материалы всероссийской (национальной) научно-практической конференции. 2019. С. 3-9.
10. Косырев В.П. Применение дидактических интернет-сервисов в управлении учебной деятельностью студентов // Инновационные процессы в образовании: стратегия, теория и практика развития: материалы VI Всероссийской научно-практической конференции. Екатеринбург: РГППУ, 2013. С. 264-266.
11. ProctorEdu [Электронный ресурс]. URL: https://proc-toredu.ru/
12. Ким И.А. Внеаудиторное жульничество: возможности выявления и минимизации // Высшее образование сегодня. 2018. № 8. С. 49-53.
13. Коваленок Т.П. Исследование личностной зрелости студентов в контексте компетентностного подхода // Международный научный журнал. 2019. № 4. С. 82-88.
14. Кубрушко П.Ф., Назарова Л.И., Симан А.С. Подготовка преподавателей к инновационной педагогической деятельности в условиях цифровизации аграрного образования // Вестник ФГОУ ВПО «Московский государственный агроинженерный университет имени В.П. Горячкина». 2019. № 5 (93). С. 40-45.
15. Kubrushko P.F., Nazarova L.I. Professional development of technical university lecturers in field of innovation teaching // 2013 International Conference on Interactive Collaborative Learning, ICL 2013. С. 467-469.
16. Лысенко Е.Е. Информационно-коммуникационные технологии обучения как средство повышения профессионального уровня будущих педагогов // Акмеология профессионального образования: материалы 14-й Международной научно-практической конференции. Екатеринбург, 2018. С. 371-374.
Review
For citations:
Nazarova L.I., Siman A.S., Lyamina I.M., Koloskova G.A. ORGANIZATION OF PROCTORING IN DISTANCE LEARNING FOR AGRICULTURAL STUDENTS. Agricultural Engineering (Moscow). 2020;(4):72-77. (In Russ.) https://doi.org/10.26897/2687-1149-2020-4-72-77