Preview

Agricultural Engineering (Moscow)

Advanced search

INCREASING COGNITIVE MOTIVATION OF AGRICULTURAL UNIVERSITY STUDENTS IN THE IMPLEMENTATION OF COURSE PROJECTS

https://doi.org/10.34677/1728-7936-2019-6-65-69

Abstract

Cognitive motivation is an essential part of the personality structure of an active, creative, competent specialist who is capable of self-development. There is great demand for such specialists in agriculture at present. Therefore, the development of cognitive motivation of students remains a relevant task of modern agricultural education. The paper shows that the method of course projects is highly promising in terms of increasing cognitive motivation of students. When students perform a course project solving a number of diverse and at the same time personally significant problems they show cognitive activity and creativity. When organizing this kind of learning activity, teachers should follow a systematic approach and to comply with the following conditions: the themes of course projects should be interesting and practice-oriented, methodical recommendations should provide full information support to students regarding planning and making the right layout of the project. The paper shows the role of the themes of course projects for increasing the cognitive motivation of students and describes the structure and content of the corresponding methodical recommendations for students. The authors present the research results on the changes in the development level of cognitive motivation differentiated according to three criteria: regulatory, content-activity, and emotional. The experiment was conducted in three stages and showed a significant increase in cognitive motivation among students performing their course projects.

About the Authors

SERGEY L. Belopukhov
Russian Timiryazev State Agrarian University
Russian Federation


MARINA V. Grigorieva
Russian Timiryazev State Agrarian University
Russian Federation


References

1. Трофимов Е.Н., Кальней В.А., Шишов С.Е. и др. Профессиональное образование: современные подходы и перспективы развития: монография. М.: Литературное агентство «Университетская книга», 2019. 188 с.

2. Козленкова Е.Н., Кривчанский И.Ф. Проектная деятельность школьников как средство профессионального самоопределения в области инженерных профессий // Международный научный журнал. 2019. № 4. С. 62-69.

3. Полат Е.С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования / Под ред. Е.С. Полат. М.: Академия, 2000. 272 с.

4. Белопухов С.Л. Выполнение курсовой работы по дисциплине «Контроль химических, биохимических и микробиологических показателей качества объектов агросферы»: метод. указания. М.: РГАУ-МСХА имени К.А. Тимирязева, 2015. 47 с.

5. Белопухов С.Л. Выполнение курсовой работы по дисциплине «Метрология, стандартизация и сертификация растениеводческой продукции»: метод. указания. М.: РГАУ-МСХА имени К.А. Тимирязева, 2015. 43 с.

6. Крючков О.В. Формирование познавательного интереса у студентов вузов в ходе преподавания гуманитарных дисциплин: автореф. дис. канд. пед. наук. М., 2011. 24 с.

7. Назарова Л.И., Чистова Я.С. Роль научно-исследовательской практики студентов магистратуры в формировании исследовательских компетенций // Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ имени В.П. Горячкина». 2015. № 4 (68). С. 29-34.

8. Ненахова Е.Н. Диагностика познавательного интереса у обучающихся старших классов средней общеобразовательной школы // Наука и школа. 2014. № 2. С. 207-211.

9. Щукина Г.И. Методы изучения и формирования познавательных интересов учащихся. М.: Педагогика, 2007. С. 352-358.


Review

For citations:


Belopukhov S.L., Grigorieva M.V. INCREASING COGNITIVE MOTIVATION OF AGRICULTURAL UNIVERSITY STUDENTS IN THE IMPLEMENTATION OF COURSE PROJECTS. Agricultural Engineering (Moscow). 2019;(6):65-69. (In Russ.) https://doi.org/10.34677/1728-7936-2019-6-65-69

Views: 105


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-1149 (Print)
ISSN 2687-1130 (Online)