Preview

Agricultural Engineering (Moscow)

Advanced search

METHODOLOGY OF HIGHER AGRICULTURAL EDUCATION: POLYPARADIGMAL APPROACH

https://doi.org/10.34677/1728-7936-2019-6-60-65

Abstract

The authors analyze the current state and prospects of development of the agricultural sector, consider the role of higher agricultural education in the innovative development of the agricultural sector, determine the need to improve the theory and practice of higher agricultural education, including the study of its methodological foundations. The study aims at analyzing the possibilities of using a polyparadigmal approach as the basis of the methodology of modern higher agricultural education. The authors overview the transformation process of the educational paradigm in the vocational education system in recent decades; consider the core of cognitive, technocratic, and humanistic educational paradigms; and evaluate the possibilities of combining them within the framework of a polyparadigmal approach to provide grounds for the theory and practice of higher agricultural education. The authors prove the expediency of applying the ideas of systemic, synergetic, personality-oriented, competency-based, and design-targeted approaches within the framework of a polyparadigmal approach. The implementation of a polyparadigmal approach in the development of pedagogical systems in higher agricultural education provides opportunities to meet the requirements of modern society for the training of qualitatively new specialists: highly qualified, competent, competitive, cultural, proactive, creative, entrepreneurial, communicative, capable and willing to perform their professional functions in a highly efficient manner, socially mobile, easily adaptable to changes and quickly mastering new technology of modern high-tech agricultural production.

About the Authors

PETR F. Kubrushko
Russian Timiryazev State Agrarian University
Russian Federation


LIUDMILA I, Nazarova
Russian Timiryazev State Agrarian University
Russian Federation


References

1. Стратегия устойчивого развития сельских территорий Российской Федерации на период до 2030 года [Электронный ресурс]. URL: http://mcx-con-sult.ru/d/77622/d/strategiya_razvitiya_selskikh_territoriy_rf_ do_2030_goda.pdf

2. Силайчев П.А. Современные проблемы структуры высшего аграрного образования // Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ имени В.П. Горячкина». 2011. № 3 (48). С. 71-75.

3. Ахапкина Е.Н., Крохмаль Л.А. К проблеме развития аграрного образования в России // МИР (Модернизация. Инновации. Развитие). 2015. Т. 6. № 2-1 (22). С. 129-136.

4. Краевский В.В., Полонский В.М. Методология для педагога: теория и практика: учеб. пособие; под ред. П.И. Пидкасистого. М.; Волгоград: Перемена, 2001. 323 с.

5. Новиков А.М., Новиков Д.А. Методология: Словарь основных понятий. М.: Книжный дом «ЛИБРО-КОМ», 2013. 208 с.

6. Трофимов Е.Н., Кальней В.А., Шишов С.Е. и др. Профессиональное образование: современные подходы и перспективы развития: монография. М.: Литературное агентство «Университетская книга», 2019. 188 с.

7. Новиков А.М. Постиндустриальное образование. М.: Эгвес, 2008. 136 с.

8. Девисилов В.А., Кубрушко П.Ф. Ноксологическое образование в контексте гуманизации и гуманитаризации профессионального обучения в высшей школе // Безопасность в техносфере. 2011. № 1. С. 59-64.

9. Косырев В.П., Стрельцов В.В. Формирование информационной образовательной среды вуза // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2015. № 2 (64). С. 214-218.

10. Вербицкий А.А., Ларионова О.Г. Личностный и компетентностный подходы в образовании: проблемы интеграции: монография. М.: Логос, 2009. 336 с.

11. Kubrushko P.F., Nazarova L.I. Professional development of technical university lecturers in field of innovation teaching // 2013 International Conference on Interactive Collaborative Learning, ICL 2013. P. 467-469.

12. Старикова О.Г. Полипарадигмальный подход как методологическая основа стратегического развития российского высшего образования // Образование. Наука. Инновации: Южное измерение. 2010. № 2 (12). С. 34-39.

13. Корчагин В.Н. Системно-синергетический подход к исследованию проблемы непрерывного образования в вузе // Научное обозрение: гуманитарные исследования. 2016. № 11. С. 55-65.

14. Мухаметзянова Г. Проектно-целевой подход - императив формирования профессиональной компетентности // Высшее образование в России. 2008. № 8. С. 104-110.


Review

For citations:


Kubrushko P.F., Nazarova L.I. METHODOLOGY OF HIGHER AGRICULTURAL EDUCATION: POLYPARADIGMAL APPROACH. Agricultural Engineering (Moscow). 2019;(6):60-65. (In Russ.) https://doi.org/10.34677/1728-7936-2019-6-60-65

Views: 101


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-1149 (Print)
ISSN 2687-1130 (Online)