Preview

Agricultural Engineering (Moscow)

Advanced search

CONCEPT OF COMPETENCE INVARIANCE FROM THE STANDPOINT OF THE THEORY OF EDUCATION CONTENT STRUCTURE

https://doi.org/10.34677/1728-7936-2019-5-51-56

Abstract

The paper shows why competencies serve as the ultimate learning outcome that determine study process restructuring, other approaches to content planning, teaching organization and technology, and actually play the role of a tool in the implementation of the new educational paradigm. The author dwells on the concept of competence invariance in professional education, which is defined as immutability and constancy, the property of any object (or its elements) not to change under changing conditions of its existence. In systemic formations, the invariant acts as a system-forming structure. There are logical grounds for the concept of competence invariance from the standpoint of the theory of professional education content structure, where the most important rule says that the teaching content structure is determined by the structure of activity and the structure of the studied object. Based on the analysis of the theory and practice of the competence approach implementation, the tendency to differentiate the concept of competence invariance is revealed in three aspects: the concept of invariance of a set (list) of competences required for a specialist of any profile (reflects the invariant structure of the professional education content); the concept of invariance of general competences (common for all, important for all and formed in all specialists regardless of their training profile); the concept of invariance of the structure of competences themselves (reflects the universal composition of the components that determine the structure of professional competences). The paper reveals the nature and dialectics of differentiation of the concept of competence invariance from the standpoint of the theory of education content structure. The existence of an invariant set of competences allows to develop invariant and variable parts of their content and fully implement the flexibility of mastering study programs when developing curriculum documentation in the training areas.

About the Author

NINA A. Lozhkina
Russian Timiryazev State Agrarian University
Russian Federation


References

1. Кубрушко П.Ф., Ложкина Н.А. Инвариантные компетенции и их формирование в процессе совместного обучения российских и зарубежных студентов ll Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ имени В.П. Горячкина». 2014. № 4(64). С. 15-19.

2. Алипичев А.Ю. Специфика инвариантного и вариативного компонентов содержания иноязычной подготовки в техническом вузе ll Коммуникация в современном поликультурном мире: прагматика лингвистического знака l отв. ред. Т.А. Барановская. М.: Pearson, 2015. С. 380-386.

3. Кубрушко П.Ф., Козленкова Е.Н. Идея объектной и деятельностной детерминант в теории структуры содержания профессионально-педагогического образования ll Образование и наука. Известия УрО РАО. 2003. № 3 (21). С. 48-54.

4. Цыганов К.Г. Инвариантная «СРС-компетенция» как условие формирования профессиональной компетентности студентов педагогического университета: автореферат дис.. канд. пед. наук: 13.00.08. Самара, 2004. 24 с.

5. Ильязова М.Д. Теоретические основы формирования профессиональной компетентности студентов в вузе (на примере студентов-социологов): монография. Астрахань: ОГОУ ДПО АИПКП, 2008. 228 с.

6. Курпешева А.И. Иноязычная коммуникативная компетентность выпускника технического вуза: сущность и инвариантная структура ll Сибирский педагогический журнал. 2012. № 3. С. 65-67.

7. Казаков И.С. Инварианты информационной компетентности в профессиональной подготовке педагога: монография. Сочи: Изд-во Прокопенко Г.В., 2013. 261 с.

8. Назарова Л.И., Григорьев А.В. Возможности применения технологии модульного обучения для подготовки кадров в условиях инновационной экономики ll Научно-практическая конференция «День местного самоуправления»: сб. ст. М.: ОнтоПринт, 2019. С. 84-92.

9. Василькова Т.А., Капитонов А.В. Проектирование содержания модульных программ профессиональной подготовки на компетентностной основе ll Научные исследования в образовании. 2010. № 2. С. 9-13.

10. Гайсаева М.М. Особенности формирования общих компетенций у студентов колледжа в процессе преподавания общественных дисциплин ll Мир науки. 2017. № 3. С. 44-51.

11. Шутова О.И. Динамика взаимосвязи сформированности профессиональной идентичности и субъективного отношения к осваиваемым компетенциям представителей помогающих профессий ll Известия Саратовского университета. Сер. Философия. Психология. Педагогика. 2016. Т. 16. Вып. 2. С. 235-240. DOI: https:lldoi.orgl10.18500l1819-7671-2016-16-2-235-240.


Review

For citations:


Lozhkina N.A. CONCEPT OF COMPETENCE INVARIANCE FROM THE STANDPOINT OF THE THEORY OF EDUCATION CONTENT STRUCTURE. Agricultural Engineering (Moscow). 2019;(5):51-56. (In Russ.) https://doi.org/10.34677/1728-7936-2019-5-51-56

Views: 116


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-1149 (Print)
ISSN 2687-1130 (Online)