Preview

Agricultural Engineering (Moscow)

Advanced search

ESTIMATION OF THE INFLUENCE OF DIESEL ENGINE VALVE CLEARANCE ON INTAKE MANIFOLD PRESSURE PULSATIONS

https://doi.org/10.34677/1728-7936-2019-4-4-8

Abstract

The paper considers the influence of the out-of-adjustment degree of a D-240 diesel engine valve clearance on angular acceleration at the crankshaft speedup, fuel consumption and a type of absolute pressure waveform in the intake manifold. The laboratory bench includes: a D-240 diesel engine of an MTZ-82 tractor, a MotoDoc III engine tester with a low air pressure sensor and a fuel pipe pulse detector, a digital engine power indicator IMD-C, and digital fuel flow meter DFM-100. The nominal valve clearance of 0.25 mm was set for all valves. The experiment involved three phases (without valve clearance control, with nominal valve clearance values and with valve clearance values much higher than nominal) and two variants: with a mounted and dismantled air filter. The nominal valve clearance values give better acceleration and fuel consumption, which can be caused by both better air supply and the device inaccuracy. The waveforms obtained differ insignificantly, which can be attributed to their low practical utility for diagnosing the out-of-adjustment condition of valve clearances. However, the wider valve clearances cause an iterative echo vibration impulse, which is definitely related to impact processes in the valve mechanism. It has been experimentally proved that a method of analyzing vibro-acoustic waveforms of a running engine is more informative for detecting the considered defect.

About the Authors

VYACHESLAV V. Yegorov
Russian State Agrarian University - Moscow Agricultural Timiryazev Academy
Russian Federation


VIKTOR A. Chechet
Russian State Agrarian University - Moscow Agricultural Timiryazev Academy
Russian Federation


References

1. Бабошин А.А., Косарев А.С., Малышев В.С. Оценка технического состояния двигателей внутреннего сгорания по давлению во впускном и выпускном коллекторах // Вестник МГТУ 2013. Том 16. № 1. С. 23-32.

2. Федотов А.И., Федоров А.Л. Определение начального положения распределительного вала двигателя по изменению давления во впускном коллекторе // Вестник ОГУ 2011. № 10 (129). С. 146-150.

3. Иванова Н.В., Белов А.Б. Функциональное диагностирование клапанной группы газораспределительного механизма двигателя // Научные труды Дальрыбвтуза. 2011. Том 23. С. 113-117.

4. Qadeer Ahmed, Aamer Iqbal, Imtiaz Taj, Khubaib Ahmed. Gasoline engine intake manifold leakage diagnosis/prognosis using hidden Markov model. International Journal of Innovative Computing, Information and Control. Volum 8. Number 7(A). July 2012. Pp. 4661-4674.

5. Егоров В.В. Область применения бортовой диагностики самоходных транспортных средств // Международная научная конференция молодых ученых и специалистов, посвященная 100-летию И.С. Шатилова: Материалы конференции. Москва, 2017. С. 295-297.

6. Хандримайлов А.А., Солодов В.Г. Структура течения воздушного заряда в цилиндре дизеля на такте впуска и сжатия // Двигатели внутреннего сгорания. 2006. № 1. С. 89-93.

7. Кузнецов В.Н., Беляев В.И., Мельников Ф.П. Влияние фаз газораспределения на изменение давления во впускном коллекторе многоцилиндрового двигателя // Вестник АГАУ 2014. № 12 (122). С. 137-141.

8. Гребенников С.А., Гребенников А.С., Федоров Д.В. Неравномерность технического состояния элементов механизма газораспределения двигателя внутреннего сгорания // Вестник СГТУ 2011. № 2 (58). С. 24-31.

9. Чечет В.А., Левшин А.Г., Скороходов А.Н., Егоров В.В. Основные положения системной диагностики машин // Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ имени В.П. Горячкина». 2018. № 6 (88). C. 51-55. DOI: 10.34677/1728-7936-2018-6-51-55

10. Плаксин А.М., Гриценко А.В., Граков Ф.Н. и др. Диагностирование системы впуска автомобильных двигателей внутреннего сгорания методами тестового диагностирования // Фундаментальные исследования. 2014. № 8. С. 1053-1057.

11. Жолобов Л.А., Суворов Е.А. Аэродинамические исследования впускной системы бензинового двигателя // Современные проблемы науки и образования. 2013. № 3. С. 4.

12. Тихонов Р.А. Исследование и оптимизация скорости воздушных потоков в газовых трактах двигателей внутреннего сгорания // Известия ЮФУ Технические науки. 2011. № 3. С. 194-199.

13. Лавриненко О.В. Определение информативных параметров для системы диагностики газораспределительного механизма ДВС // Вестник НТУ ХПИ. 2014. № 62 (1104). С. 87-94.


Review

For citations:


Yegorov V.V., Chechet V.A. ESTIMATION OF THE INFLUENCE OF DIESEL ENGINE VALVE CLEARANCE ON INTAKE MANIFOLD PRESSURE PULSATIONS. Agricultural Engineering (Moscow). 2019;(4):4-8. (In Russ.) https://doi.org/10.34677/1728-7936-2019-4-4-8

Views: 105


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-1149 (Print)
ISSN 2687-1130 (Online)