HIGHER AGRICULTURAL EDUCATION: HISTORIC-AND-GENETIC AND PROGNOSTIC ASPECTS
https://doi.org/10.26897/2687-1149-2020-2-69-74
Abstract
The author has analyzed the curricula in the "Agricultural Mechanization" minor over several years and compared the volume and structure of the teaching content are with similar positions in the "Agricultural Engineering" training field with a profile of "Technical systems in agribusiness". It has been revealed that during the transition from specialist to bachelor training programs, the number of hours reserved for academic subjects changed by less than 10%, the main reduction in the training program was due to a decrease in the length of production practices in almost three times. The workload distribution between classroom and independent activities has changed by 10% towards increased independent work, from 40% of the total volume of hours reserved for training sessions to 50%. The share of general subjects in the teaching content structure decreased, at the same time, the set of subjects remained the same, but the number of hours to study them decreased. Based on the analysis of socio-economic conditions, state policy, world trends, the chart of new professions, the author has forecast changes in agricultural training programs. The main attention is paid to digitalization of all sectors of the economy and global informatization, environmental conservation, proactive approaches to learning, which will affect the content of higher agricultural education. But at the same time, the core of subjects that form the basis of agricultural education will remain unchanged. The implementation of such initially fundamental principles of agricultural education as consistency, comprehensiveness, interdisciplinarity and others allows, under modern conditions, to prepare highly qualified, productive and sought-after professionals for the agricultural sector of our country.
References
1. Сысоев А.М., Ерохин М.Н. Состояние и проблемы высшего агроинженерного образования на современном этапе // Вестник Всероссийского научно-исследовательского института механизации животноводства. 2013. № 2 (10). С. 61-67.
2. Стратегия устойчивого развития сельских территорий Российской Федерации на период до 2030 года [Электронный ресурс]. URL: http://mcx-con-sult.ru/d/77622/d/strategiya_razvitiya_selskikh_territoriy_rf_ do_2030_goda.pdf
3. Леднёв В.С., Кубрушко П.Ф. Основы теории содержания профессионально-педагогического образования: монография. Москва: Эгвес, 2006. 287 c.
4. Кубрушко П.Ф. Актуальные проблемы теории содержания профессионально-педагогического образования: автореф. дис. докт. пед. наук: 13.00.08. Екатеринбург, 2002. 38 с.
5. Lantz A., Friedrich P. Creating team-learning and pro-activity by expanding job design practises within lean production // International Annual Edition of Applied Psychology: Theory, Research, and Practice. 2014. Т. 1. № 1. С. 44-62.
6. Ерзин А.И. Проактивность как основа становления личности специалиста // Актуальные проблемы психологического знания. 2014. № 1 (30). С. 100-110.
7. Атлас новых профессий [Электронный ресурс]. URL: http://atlas100.ru
8. Экологическая безопасность и энергоустойчивое развитие: учебное пособие / В.И. Трухачёв, Н.И. Корнилов, И.О. Лысенко и др. Тамбов: Изд-во Першина Р.В., 2014. 239 с.
9. Лысенко Е.Е. Качества технического мышления и способы их формирования у будущих инженеров // Научные исследования и разработки. Социально-гуманитарные исследования и технологии. 2019. Т. 8. № 3. С. 53-58.
10. Трофимов Е.Н., Кальней В.А., Шишов С.Е. и др. Профессиональное образование: современные подходы и перспективы развития: монография. Москва: Литературное агентство «Университетская книга», 2019. 188 с.
11. Дружкин А.В., Скороходов А.Н., Назарова Л.И. Методологические подходы к созданию инновационной среды аграрного вуза // Известия Международной академии аграрного образования. 2012. № 14-2. С. 45-48.
12. Косырев В.П. Применение дидактических интернет-сервисов в управлении учебной деятельностью студентов // Инновационные процессы в образовании: стратегия, теория и практика развития: материалы VI Всероссийской научно-практической конференции. Екатеринбург: РГППУ, 2013. С. 264-266.
13. Чистова Я.С. Особенности применения динамической модели для подготовки магистров по направлению подготовки «Электроэнергетика и электротехника» // Общество: социология, психология, педагогика. 2018. № 8. С. 99-102.
Review
For citations:
Chistova Ya.S. HIGHER AGRICULTURAL EDUCATION: HISTORIC-AND-GENETIC AND PROGNOSTIC ASPECTS. Agricultural Engineering (Moscow). 2020;(2):69-74. (In Russ.) https://doi.org/10.26897/2687-1149-2020-2-69-74