Preview

Agricultural Engineering (Moscow)

Advanced search

AGRICULTURAL STAFF TRAINING IN THE SYSTEM OF LIFELONG PROFESSIONAL EDUCATION

https://doi.org/10.26897/2687-1149-2022-4-58-63

Abstract

The agro-industrial sector is currently experiencing a shortage of personnel. Despite the fact that agriculture has radically changed in terms of technologies and methods of production, many people still consider farm-related jobs tedious, consumptive, monotonous, and thus unattractive. Unmotivated schoolchildren with low USE scores often enter agricultural universities. "Agroclasses" is one of the career guidance areas aimed at motivating schoolchildren and forming their readiness for a conscious choice of an agricultural profession. The propaedeutic stage of professional self-determination of schoolchildren is important not only for higher education, but also for secondary vocational education and training (SVET). The SVET objectives are not limited to the training of qualified workers and mid-level specialists. The authors also proved the relevance of the career development trajectory "college-higher education (secondary and tertiary professional training programs)" associated with the problem of teaching content continuity, including "shortened" university curricula. This goal requires modernization of the list of academic curricula of agrarian universities. The competitiveness of higher agrarian education at the stage of technological development "AgroTech 4.0" depends on the implementation of the principles of continuity and succession of professional education through the introduction of flexible module-based inter-disciplinary programs.

About the Authors

PETR F. Kubrushko
Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy
Russian Federation


MARINA V. Shingareva
Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy
Russian Federation


YULIYA A. Atapina
Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy
Russian Federation


References

1. Tkacheva T., Sazonova Z. Creativity development as indisputable component of long-life education. Proceedings of 2014 International Conference on Interactive Collaborative Learning, ICL 2014. Pр. 1026-1032.

2. Алексеева М.В., Корякина М.И. Problems of the continuity in the system of long-life education (agricultural schools and agricultural higher educational institution) // Высшее образование сегодня. 2018. № 9. С. 64-65. EDN: XYKNRJ

3. Кубрушко П.Ф., Зорин И.В. Высокие технологии и непрерывное образование // Вестник РМАТ. 2017. № 4. С. 25-28. EDN: XMLAVV

4. Аграрное образование в контексте перехода к АПК 4.0. Анализ международного опыта. Рекомендации для России // Доклады XXII апрельской Международной научной конференции по проблемам развития экономики и общества, Москва, 13-30 апреля 2021 г. / Н.В. Орлова (ред.), Н.В. Николаев, Е.В. Серова. М.: Издательский дом Высшей школы экономики, 2021. 78 с. URL: https://conf.hse.ru/mirror/pubs/share/465307118.pdf

5. Информационно-аналитическое обеспечение инновационного развития аграрных экономических систем: Монография / В.И. Трухачев, А.Н. Байдаков, Ю.Г. Бинатов и др. Ставрополь: Изд-во «АГРУС», 2017. 364 с. EDN: YSBRYZ

6. Организация учебного процесса в системе непрерывного агроинженерного образования: Методическое пособие для высших учебных заведений, ведущих подготовку специалистов по направлению 110300 «Агроинженерия» / Сост.: Ю.И. Коровин, А.Д. Ананьин, П.Ф. Кубрушко. Оренбург: Оренбургский государственный аграрный университет, 2006. 176 с. EDN: VXFOSN

7. Бердышев В.Е., Скороходова Н.В., Чистова Я.С. Проблема обеспеченности агропромышленного комплекса России инженерными кадрами // Агроинженерия. 2020. № 6 (100). C. 74-80. https://doi.org/10.26897/2687-1149-2020-6-74-80

8. Назарова Л.И., Собина Е.П. Методика подготовки к демонстрационному экзамену по стандартам WorldSkills в автомобильном колледже // Агроинженерия. 2020. № 5 (99). С. 64-71. https://doi.org/10.26897/2687-1149-2020-5-64-71

9. Аксенова М.А. Механизмы движения WorldSkills как условие инновационного развития СПО // Среднее профессиональное образование. 2019. № 10. С. 7-10. EDN: GWYFTW

10. Коваленок Т.П., Занфирова Л.В. Структура мотивационной сферы студентов как фактор оптимизации учебно-воспитательной работы // Международный научный журнал. 2020. № 3. С. 134-140. EDN: PGUUOW

11. Nazarova L., Kubrushko P., Alipichev A., Gryazneva S. Development trends in practical training of college students in the context of digital transformation of education. E3S Web of Conferences. 14 th International Scientific and Practical Conference on State and Prospects for the Development of Agribusiness, INTERAGROMASH 2021. Rostov-on-Don, 2021. Article 12059.

12. Золотарева Н.М. Присоединение России к WorldSkills International // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2013. № 2 (10). С. 19-23. EDN: RAGXFN

13. Тимофеенко Н.И. Инвариантная составляющая содержания высшего и среднего профессионального образования // Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ имени В.П. Горячкина». 2003. № 2. С. 11-17. Критерии авторства


Review

For citations:


Kubrushko P.F., Shingareva M.V., Atapina Yu.A. AGRICULTURAL STAFF TRAINING IN THE SYSTEM OF LIFELONG PROFESSIONAL EDUCATION. Agricultural Engineering (Moscow). 2022;24(4):58-63. (In Russ.) https://doi.org/10.26897/2687-1149-2022-4-58-63

Views: 134


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-1149 (Print)
ISSN 2687-1130 (Online)