DUAL TRAINING ORGANIZATION AND SELF-ASSESSMENT BY STUDENTS OF THE DEVELOPMENT OF COMPETENCIES
https://doi.org/10.34677/1728-7936-2020-1-66-74
Abstract
An analysis of the practice of introducing dual training has shown how important it is to improve the regulatory framework for its development. However, the on-going mutual convergence of enterprises and universities is also important. The paper discusses the organization of dual training at the level of “enterprise-department (laboratory)”. The objectives of the study include clarifi cation of the principles of dual education organization at this level, development of methodological principles for the dual education organization, graduate-assisted assessment of the success of its organization and the development of universal competencies. Based on the analysis of ten distinctive features of the dual education system, the authors have clarifi ed the principles of its organization at the level of “enterprisedepartment (laboratory)”. The possibility of their implementation by the department is considered a selection criterion for choosing seven positions. The authors have been searching for a methodological basis for successful solving organizational and managerial tasks when interacting with enterprises. The authors state that the methodological categories of modern education – “objects”, “types”, “elements”, “conditions for the implementation of professional activities” can be used to formulate methodological principles for the organization of dual training at the “enterprise-department (laboratory)” level. Is emphasized that in the context of dual education, practical training of students should provide the formation of skills to work with objects and form experience in the implementation of professional types and elements of activity in professionally signifi cant contexts. The authors provide an example of the formulation of these categories in the professional context. Diagrams of the evaluation results of the dual training institution obtained from the university graduates havу shown that it is more diffi cult to build this system at the department level than at the laboratory level. During the selfassessment of the development level of ten competencies made by university graduates, no respondents chose the position “competency is not developed”. However, respondents noticed the weak formation of individual competencies (from 11.1% to 44.4%, excluding communication in different languages). The study results have shown that successful development of competencies in the framework of dual training requires not only the implementation of its organization principles, but also the use of improved teaching methods.
About the Authors
IRINA A. MamaevaRussian Federation
YULIA V. Smirnova
Russian Federation
References
1. Шумакова О.В., Мозжерина Т.Г., Комарова С.Ю., Гаврилова Н.В. Опыт дуального образования как возможность повышения эффективности профессиональной подготовки обучающихся // Электронный научно-методический журнал Омского ГАУ. 2016. № 4 (7). URL http://e-journal. omgau.ru/index.php/2016-god/7/32-statya-2016-4/485-00230.
2. Терещенкова Е.В. Дуальная система образования как основа подготовки специалистов // Концепт. 2014. № 04 (апрель). ART 14087. URL: http://ekoncept. ru/2014/14087.htm.
3. Бреус М.Е., Довгополая Н.В., Ноговицына А.В., Симонин П.В. Дуальная система обучения - залог профессиональной мобильности выпускников аграрных вузов на рынке труда // Интернет-журнал Науковедение. 2016. Т. 8. № 1 (32). С. 17.
4. Всероссийская научно-практическая конференция «Дуальное образование: опыт, проблемы, перспективы» (Краснодар, 25 апреля 2019 г.). М.: Мир науки, 2019. URL: https://izd-mn.com/PDF/29MNNPK19.pdf.
5. Матвеев Н.В. Дуальное обучение студентов техникума: преимущества и риски в оценке выпускников, преподавателей и работодателей // Вестник Новгородского государственного университета им. Ярослава Мудрого. 2015. № 5 (88). С. 71-74.
6. Серкова Г.Г. Дуальное образование: проблемы, перспективы // Инновационное развитие профессионального образования. 2016. № 12. С. 72-76.
7. Некрасов С.И., Захарченко Л.В., Некрасова Ю.А. Пилотный проект «Дуальное обучение»: критический взгляд специалистов // Профессиональное образование. Столица. 2015. № 4. С. 9-15.
8. Корягин С.И., Полупан К.Л. Проблемы и перспективы инженерной подготовки в вузе // Технико-технологические проблемы сервиса. 2015. № 1 (31). С. 109-113.
9. Харитонова Н.Д. Дуальная система образования в высшей школе: эффективность внедрения // Электронный научно-методический журнал Омского ГАУ. 2017. № 53. С. 1-4.
10. Федотова Г.А. Развитие дуальной формы профессионального образования в условиях социального партнёрства. Москва: АПО, 1998. 225 с.
11. Листвин А.А. Дуальное обучение в России: от концепции к практике // Образование и наука. 2016. № 3 (132). С. 44-54.
12. Гитман М., Столбов В., Гитман Е. Дуальная образовательная программа: зарубежный опыт и российские перспективы // Высшее образование в России. 2006. № 10. С. 16-22.
13. Есенина Е.Ю. О модели профессионального образования с учётом опыта Германии и Финляндии // Профессиональное образование. Столица. 2014. № 11. С. 17-20.
14. Самолдина Л.Н. Возможные изменения структуры ГОС СПО // Среднее профессиональное образование. 2006. № 3. С. 2-4.
15. Ашыралиева Б.С. Дуальное обучение в республике Казахстан: организационно-правовые аспекты // Педагогический журнал Башкортостана. 2019. № 3 (82). С. 89-94
16. Дуальное образование: Перспективы внедрения практики профессионального образования на принципах дуального обучения в России. Москва: Институт фондового рынка и управления, 2015. 157 с.
17. Мамаева И.А. Самооценка сформированности общекультурных компетенций // Инновации в профессиональном и профессионально-педагогическом образовании: материалы 21-й Международной научно-практической конференции. Екатеринбург: РГППУ, 2016. С. 434-438.
Review
For citations:
Mamaeva I.A., Smirnova Yu.V. DUAL TRAINING ORGANIZATION AND SELF-ASSESSMENT BY STUDENTS OF THE DEVELOPMENT OF COMPETENCIES. Agricultural Engineering (Moscow). 2020;(1):66-74. (In Russ.) https://doi.org/10.34677/1728-7936-2020-1-66-74