IMPROVING THE TRAINING OF ENGINEERING MASTER STUDENTS FOR PROFESSIONAL TEACHING ACTIVITIES
https://doi.org/10.34677/1728-7936-2020-1-55-60
Abstract
The paper discusses the problem of improving the training of engineering master students for professional teaching activities. The pedagogical technology can be mastered by students in the process of studying the course of "Fundamentals of Pedagogical Activity" and acting as a teacher during pedagogical practice. The course of lectures and practical tasks in the course of "Fundamentals of Pedagogical Activity" is delivered in the author's version. The key role in the process of mastering the subject belongs to the organization of practical classes and extracurricular independent work, during which master students perform competence-based tasks. A competence-based task is a problem situation reflected in the student's mind and objectified in a sign model corresponding to a certain type of professional activity and the graduate's competence. The program of pedagogical practice also includes individual competence-oriented tasks performed by master students. The study involved 90 master students. The effectiveness of using competence-based tasks in the study process was evaluated according to a comprehensive methodology that comprehensively considers subjective and objective factors. According to the research results, 76% of lecturers noted the high degree of master students' readiness for teaching practice. The obtained empirical data allow to assess the effectiveness of psychological and pedagogical training of engineering master students and the contribution of a system of competence-based tasks to it.
About the Authors
NATALYA M. ZhukovaRussian Federation
MARINA V. Shingareva
Russian Federation
References
1. Капица П.Л. Эксперимент. Теория. Практика. Москва: Наука, 1981. 496 с.
2. Силайчев П.А. Проблемы подготовки магистров и опыт их решения при переходе на уровневую систему высшего профессионального образования // Международный научный журнал. 2013. № 6. С. 76-79.
3. Kubrushko P.F., Nazarova L.I. Professional development of technical university lecturers in field of innovation teaching // 2013 International Conference on Interactive Collaborative Learning, ICL 2013. P. 467-469.
4. Мамаева И.А. Методологический семинар для магистрантов «Система научных знаний» // Инновационные процессы в образовании: стратегия, теория и практика развития: Материалы VI Всероссийской научно-практической конференции. Екатеринбург: РГППУ 2013. С. 185-188.
5. Козленкова Е.Н., Сосина Л.В. Представления студентов вуза о научно-исследовательской деятельности в учебном процессе // Доклады ТСХА: Сб. ст. Москва: РГАУ-МСХА имени К.А. Тимирязева, 2016. С. 219-222.
6. Кривчанский И.Ф., Симан А.С. Особенности диагностики учебных достижений студентов-выпускников профессионально-педагогических образовательных программ // Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ имени В.П. Горячкина». 2011. № 3 (48). С. 54-56.
7. Назарова Л.И., Чистова Я.С. Роль научно-исследовательской практики студентов магистратуры в формировании исследовательских компетенций // Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ имени В.П. Горячкина». 2015. № 4 (68). С. 29-34.
8. Шингарева М.В. Подготовка педагогов профессионального обучения в условиях модернизации системы среднего профессионального образования // Инновации в профессиональном и профессионально-педагогическом образовании: Материалы 23-й Международной науч.-практ. конференции. Екатеринбург: РГППУ, 2018. С. 180-183.
9. Лысенко Е.Е. Информационно-коммуникационные технологии обучения как средство повышения профессионального уровня будущих педагогов // Акмеология профессионального образования: Материалы 14-й Международной научно-практической конференции. Екатеринбург: РГППУ, 2018. С. 371-374.
10. Косырев В.П., Стрельцов В.В. Формирование информационной образовательной среды вуза // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2015. № 2 (64). С. 214-218.
Review
For citations:
Zhukova N.M., Shingareva M.V. IMPROVING THE TRAINING OF ENGINEERING MASTER STUDENTS FOR PROFESSIONAL TEACHING ACTIVITIES. Agricultural Engineering (Moscow). 2020;(1):55-60. (In Russ.) https://doi.org/10.34677/1728-7936-2020-1-55-60