INTERNATIONAL SOCIETY FOR ENGINEERING PEDAGOGY: HISTORY AND DEVELOPMENT TRENDS
https://doi.org/10.26897/2687-1149-2021-3-80-84
Abstract
The paper analyzes the history of the establishing and development of the International Society for Engineering Pedagogy IGIP – one of the fi rst international organizations specializing in the theory and practice of training TVET teachers (TVET stands for technical and vocational education and training). Engineering pedagogy is presented as a part of TVET pedagogy, which considers the training of professional personnel in various specialties and areas. Engineering pedagogy dates back to the 1950s. It was centered around the International Society for Engineering Pedagogy IGIP established in 1972 in Klagenfurt (Austria) under the leadership of Adolf Melecinek. Russia joined this movement in 1995. In a number of engineering universities, IGIP Centers were established and have been successfully operating since then. TVET teachers improve their professional and pedagogical qualifi cations and, if their level of training and professional experience is confi rmed to the IGIP standards, teachers are awarded the title of “European Lecturer at an Engineering University”. The development trends of the International Society for Engineering Pedagogy in Russia are primarily associated with its integration into the system of continuous vocational (TVET) teacher training in the context of the digital transformation of society. It is necessary to systematically update the tasks set for IGIP. A new international standard (third generation) of the minimum pedagogical training required for university teachers has been developed. Cooperation with other partner organizations is being established. The IGIP publication system was revised (a new iGEP journal was established – International Journal of Engineering Pedagogy). Annual IGIP Symposiums contribute to integration processes in professional education and promote academic mobility. The centers for engineering pedagogy are accredited according to the international IGIP standard. An important task of the International Society for Engineering Pedagogy is not only the modernization of the scientifi c and methodological foundations of university engineering pedagogy in accordance with the urgent tasks of professional education, but also the improvement of the methodology of engineering and technical education as a whole as a system that has invariant components of the teaching content structure and variable components diff erentiated by training levels and areas.
About the Authors
PETR F. KubrushkoRussian Federation
LIUDMILA I. Nazarova
Russian Federation
DIANA O. Eprikyan
Russian Federation
References
1. Иванов В.Г., Сазонова З.С., Сапунов М.Б. Инженерная педагогика: попытка типологии // Высшее образование в России. 2017. № 8-9. С. 32-42.
2. Приходько В.М., Соловьёв А.Н. IGIP и тенденции инженерной педагогики в России и в мире // Высшее образование в России. 2013. № 6. С. 26-32.
3. Дорожкин Е.М., Зеер Э.Ф. Методология профессионально-педагогического образования: теория и практика (смыслообразующие положения интеграции профессионально-педагогического образования) // Образование и наука. 2014. № 10 (119). С. 18-30.
4. Кубрушко П.Ф., Назарова Л.И. Деструктивные факторы развития профессионально-педагогического образования // Научное обозрение: гуманитарные исследования. 2016. № 1. С. 10-15.
5. Романцев Г.М., Фёдоров В.А., Осипова И.В. и др. Уровневое профессионально-педагогическое образование: теоретико-методологические основы стандартизации: Монография. Екатеринбург: РГППУ, 2011. 545 с.
6. Тенчурина Л.З. Уроки истории развития профессионально-педагогического образования (последняя треть XIX в. - начало 90-х гг. XX в.) // Образование и наука. Известия УрО РАО. 2004. № 3 (27). С. 121-133.
7. Кривчанский И.Ф., Симан А.С. Особенности подготовки педагогических кадров для профессиональной школы // Доклады ТСХА. М.: РГАУ-МСХА имени К.А. Тимирязева, 2016. Вып. 288. Ч. III. С. 222-226.
8. Современное высшее образование: теория и практика: Монография / А.Ю. Нагорнова [и др.]. Ульяновск: Изд-во «Зебра», 2020. 602 с.
9. Минин М.Г., Бенсон Г.Ф., Беломестнова Э.Н. и др. Непрерывное развитие педагогического профессионализма преподавателей инженерного вуза // Дополнительное профессиональное образование в стране и мире. 2013. № 5 (5). С. 41-45.
10. Шарипов Ф.В. Психология и педагогика в техническом вузе // Высшее образование сегодня. 2014. № 6. С. 28-35.
11. Шингарева М.В. Подготовка магистрантов инженерного профиля к профессионально-педагогической деятельности // Доклады ТСХА. М.: РГАУ-МСХА имени К.А. Тимирязева, 2020. Вып. 292. Ч. VI. С. 95-99.
12. Приходько В.М., Полякова Т.Ю. IGIP. Международное общество по инженерной педагогике: прошлое, настоящее и будущее: Монография. М.: Техполиграфцентр, 2015. 143 с.
13. Приходько В.М., Петрова Л.Г., Соловьёв А.Н. и др. О деятельности Российского мониторингового комитета IGIP // Высшее образование в России. 2011. № 12. С. 39-47.
14. Бакштанин А.М., Симан А.С. Проблема вступления российской высшей школы в единое мировое образовательное пространство // Вестник Научно-методического совета по природообустройству и водопользованию. 2018. № 12 (12). С. 17-20.
15. Kubrushko P.F., Alipichev A.Y., Kozlenkova E.N. et al. Digital competence as the basis of a lecturer's readiness for innovative pedagogical activity. Journal of Physics: Conference Series. 2020. Vol. 1691. No. 1. Article 012116. DOI:10.1088/1 742-6596/1691/1/012116.
16. Minin M.G., Pakanova V.S., Belomestnova E.N. et al. Continuing Pedagogical Staff Development in Engineering University. In 2013 International Conference on Interactive Collaborative Learning, ICL 2013. IEEE Computer Society. 2013: 458-461. https://doi.org/10.1109/ICL.2013.6644625.
17. Tkacheva T., Sazonova Z. Creativity development as indisputable component of long-life education. 2014 International Conference on Interactive Collaborative Learning. (ICL) 2014: 1026-1032. DOI: 10.1109/ICL.2014.7017923.
Review
For citations:
Kubrushko P.F., Nazarova L.I., Eprikyan D.O. INTERNATIONAL SOCIETY FOR ENGINEERING PEDAGOGY: HISTORY AND DEVELOPMENT TRENDS. Agricultural Engineering (Moscow). 2021;(3):80-84. (In Russ.) https://doi.org/10.26897/2687-1149-2021-3-80-84